/>
Vreau demo

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

SAF-T 2025: Cine trebuie și cine nu trebuie să depună Declarația 406

NextUp » Articole despre sisteme si software pentru antreprenori » SAF-T 2025: Cine trebuie și cine nu trebuie să depună Declarația 406

    De la 1 ianuarie 2025, intră în vigoare obligația micilor contribuabili de a depune la ANAF declarația cuprinzând informaţii din evidenţa contabilă şi fiscală, denumită Declarația informativă D406 sau SAF-T. În România, raportarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) s-a implementat în mai multe etape: în 2022 au declarat marii contribuabili, începând cu 2023 au continuat contribuabilii mijlocii, urmând ca din 2025 raportarea să devină obligatorie și pentru contribuabilii mici.

Mai mult decât o raportare contabilă, Declarația 406 este un pas esenţial în schimbul electronic de date dintre contribuabili şi autorităţile fiscale. Declaraţia informativă D406 se completează electronic, iar semnarea ei se face prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.

Autoritățile fiscale vor putea accesa datele contabile și tranzacțiile financiare ale tuturor firmelor în format electronic, ceea ce va spori eficiența controalelor fiscale. Dar, nu toți contribuabilii sunt obligați să depună Declarația 406, există și excepții. 

Din acest articol vei afla pentru cine este obligatorie raportarea SAF-T 2025 și cine nu trebuie să depună Declarația 406, precum și cum poți simplifica procesul de digitalizare fiscală a firmei.

Ce este Declarația 406 sau SAF-T 

Declarația 406 sau SAF-T reprezintă o raportare electronică standardizată către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, vorbim de un fișier XML care conține detalii despre operațiunile contabile ale unei firme, cum ar fi facturile emise și primite, detalii despre plăți și încasări, stocuri și alte informații financiare relevante.

Prin intermediul acestei raportări, ANAF poate analiza automat și detaliat activitatea economică a firmelor, reducând astfel necesitatea verificărilor fizice și a interacțiunii directe. În acest fel, prin analiza tuturor tranzacțiilor unei firme, ANAF poate identifica rapid eventualele nereguli.

Ce conține raportarea SAF-T

Raportarea SAF-T sau Declarația 406 constă din mai multe fișiere de date standardizate, fiecare conținând informații financiare și contabile specifice. Structura fișierului SAF-T include în general date din:

Ce pași presupune depunerea Declarației 406?

ANAF a publicat ordinul 1783/2021 pentru implementarea SAF-T care conține mai multe detalii despre natura informațiilor care trebuie declarate, modelul de raportare, procedura, condiţiile, termenele şi datele de transmitere. 

Pentru că este vorba de un nivel ridicat de complexitate legislativă și cerințe tehnice ale raportării SAF-T, firmele pot apela la ajutorul specialiștilor, precum firmele de externalizare specializate în contabilitate și raportare, așa cum este NextUp care sprijină firmele în procesul de raportare a D406 cu un soft ERP performant pentru simplificarea și automatizarea trimiterii informațiilor.

Pașii principali pentru depunerea Declarației 406 sunt:

Cine trebuie să depună Declarația 406

Companiile din România, plătitoare sau neplătitoare de TVA, sunt obligate să realizeze raportarea SAF-T lunar sau trimestrial. Declarația 406 se transmite în format electronic, data limită de transmitere fiind ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.

Obligația de transmitere a fișierului standard de control fiscal prin intermediul Declarației informative D406 este specificată pentru fiecare categorie de contribuabili:

Contribuabili mari

Contribuabili mijlocii

Contribuabili mici

Categoriile de contribuabili care au obligația de a depune Declarația 406 din 2025, indiferent de categoria de contribuabili din care fac parte sunt:

CINE nu trebuie să depună Declarația 406

Contribuabilii care nu au obligația raportării SAF-T în 2025 fac parte din categoriile:

Declarația 406 susține conformitatea fiscală fiind un instrument facilitator pentru îndeplinirea cerințelor de colectare a datelor fiscale în format electronic deoarece se reduce numărul de documente care trebuie emise, precum și înțelegerea rapidă a datelor indiferent de sistemul din care provin. Unicitatea formatului ajută, de asemenea, contribuabilii să-și respecte obligațiile fiscale, chiar și atunci când operează în diferite țări cu cerințe fiscale diferite.

Pentru a scăpa de acest stres și pentru a simplifica raportarea SAF-T pentru contribuabili mici, NextUp îi scutește pe antreprenori de această birocrație cu un soft performant care automatizează procesele repetitive, consumatoare de resurse și predispuse la greșeli.

Data articol: 5 ianuarie 2025

Vreau demo

Vreau demo gratuit

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.