/>
Vreau demo

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Digitalizarea ANAF: Mit sau Realitate?

NextUp » Articole despre sisteme si software pentru antreprenori » Digitalizarea ANAF: Mit sau Realitate?

De câteva zile angajații din Ministerul de Finanțe si ANAF au protestat oprind lucrul cu și pentru contribuabili, având diverse cerințe. Nu o să insistăm acum pe acestea, dar cu ocazia asta ne-am pus întrebarea: cât este de adevărată digitalizarea ANAF, când încă mergem la trezorerie și pentru a face o plată trecem prin mâna a 3 (trei) persoane sau când încă sunt situații în care intrăm în cercul acela hilar-amar cu “declarațiile on-line se depun la etajul  2”? Cât de virtuală este relația cu ANAF și ce așteptări să avem în privința continuării updatării spațiului virtual privat?

Ca mulți dintre voi, eu am prins perioada când umblam prin tot orașul cu mapa de declarații în brațe și cutia cu dischete, cu frica că poate una dintre ele nu va merge și va trebui să reluam drumurile și să prindem încă deschis la instituția respectivă. Așa că atunci când a început timid dar sigur epoca declarațiilor depuse on-line am fost extraordinar de bucuroasă și am așteptat mulți ani sa fie primite toate online.

Am sperat apoi și că vom face mai puține, spre deloc, drumuri către ANAF, doar pentru a lăsa o hârtie sau a primi un răspuns. Și a venit și momentul acela și am sărbătorit din nou. Și chiar în ultimul an ne-am bucurat de o relație online reală prin spațiul privat  virtual pentru diverse situații.

Dar este suficient SPV-UL? Cât de digitalizat și automatizat este spațiul privat virtual? În condițiile în care angajații ANAF intră în grevă, mai contează că nu facem drumuri până la ei, daca în spatele cererii depuse online stă de fapt tot un om care înregistrează manual cererea?  

Unele sunt automatizate, este clar și o simțim cu toții: în câteva minute (de cele mai multe ori foarte puține) avem acum o fișă de plătitor în mesaje, un certificat fiscal, etc. Și atunci, dacă se poate, de ce sunt încă administrații unde se cere prezenta la ghișeu pentru diverse situații? De ce nu putem generaliza și face reguli și proceduri unice la nivel de instituție?

Încă văd mesaje pe diverse grupuri din diversele aplicații de socializare, că pentru a primi dreptul de a intra în spațiul privat virtual și/sau a depune declarații, trebuie să meargă fizic la sediul ANAF, mai mult, la sediul ANAF unde se afla sediul social. Altfel zis, un contribuabil sau un contabil este mai norocos de cât altul pentru ca “așa am primit procedura”.

Când a apărut modificarea legislativă conform căreia nu a mai fost obligatorie aplicarea stampilei pe orice document depus la instituțiile statului, deși era în vigoare ordonanța, la Trezorerie în primele 4 luni mergeam cu stampila în buzunar întrucât nu ne primeau ordinele de plată, pentru că ei nu primiseră procedura internă actualizată. Altfel zis, în România procedurile interne ale instituțiilor statului bat legile.

Dacă acum se pot deschide firme online, de ce nu am putea sa folosim exclusiv SPV-ul pentru relația cu ANAF? Si de ce nu am putea să generalizăm astfel de spații virtuale și la alte instituții ale statului? Cum ar fi in relația cu ITM-ul de exemplu, când se depune primul contract de muncă.

Cu câțiva ani în urmă, participând la un eveniment la care era invitată sa vorbească, președinta ANAF din  perioada respectiva, aceasta ne-a explicat că declarațiile depuse de noi online pentru persoanele fizice sunt de fapt apoi prelucrate manual și introduse în sistem de un funcționar public. Vă imaginați șocul avut de noi, cei din sală, care trăiam cu impresia că declarația respectivă o data depusă online este stocată și înregistrată automat în sistem.

Este clar ca nu mai suntem acolo, dar încă ne luptam cu “declarațiile online se depun la etajul 2”. Deci: cât de virtuală este relația dintre ANAF si contribuabili prin SPV?

La final, ca o recapitulare si o reamintire, o să vă lăsăm pașii pe care trebuie să îi urmați pentru înrolarea în SPV (spațiul privat virtual):

  1. Trebuie să dețineți un certificat digital calificat pentru semnătura electronică.
  2. Sa obțineți de la furnizorul de la care ați achiziționat certificatul digital acel document numit “confirmare” și care este ușor de recunoscut, pentru că are pe el sigla ANAF. Documentul va fi semnat atât de dumneavoastră, cât și de furnizorul certificatului, care certifică că semnătura dumneavoastră este valida.
  3. Accesați apoi link-ul de pe site-ul ANAF și încărcați documentele solicitate pentru fiecare societate în parte pentru care vreți înrolarea în SPV. https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularjuridice.jsp#pj)
  4. Dacă toate datele și documentele sunt corect introduse, atunci la final primiți confirmarea că ele au fost trimise către ANAF. În câteva zile, pe email veți primi confirmarea că vi s-a aprobat accesul în SPV. Ultima mea experiență cu înrolarea în SPV pentru o firmă, a însemnat primirea confirmării în 24 ore.

Anul viitor va fi unul important din perspectiva digitalizării pentru ANAF ca instituție, și în relația cu contribuabilii. Putem doar să sperăm că perioadele care ne vor pune răbdarea la încercare, încercând să accesam site-urile ANAF, inclusiv SPV, vor fi puține și în final totul va fi mai ușor si productiv pentru toată lumea.

Data articol: 26 august 2023

Vreau demo

Vreau demo gratuit

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.