Aspecte privind întocmirea situațiilor financiare aferente exercițiului financiar al anului 2024

Activitate contabilă complexă și obligatorie, exercițiul financiar are mai multe etape, iar prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 107/2025 s-au introdus clarificări pentru operatorii economici atât în ceea ce privește întocmirea de către aceștia a situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2024 şi a raportărilor contabile anuale, cât şi depunerea lor la Agenția Națională de Administrare Fiscală.
Noutățile pe care prevederile ordinului menționat le aduc față de informațiile raportate la data de 31 decembrie 2023, vizează:
- raportarea distinctă a cifrei de afaceri nete realizate din operațiuni desfășurate pe teritoriul național;
- semnarea situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale și termenele de depunere a acestora.
Raportarea distinctă a cifrei de afaceri nete realizate din operațiuni desfășurate pe teritoriul național presupune introducerea unui rand nou în formularul ”cont de profit și pierdere (cod 20)”/”situația veniturilor și a cheltuielilor (cod 20)”, parte componentă a situațiilor financiare/raportărilor contabile.
Modalitatea de determinare a acestui indicator a generat o serie de discuții la nivelul entităților, întrucât acest indicator nu este explicitat în ordin.
Am spune că rolul acestui indicator este așa cum arată și denumirea, respectiv de a evidenția separat toate operațiunile realizate pe teritoriul României. Prin urmare, metodologia de determinare a acestuia este specifică fiecărei entități, analiza facându-se în raport de operațiunile derulate efectiv pe teritoriul României.
Important de precizat este faptul că prezentarea în situațiile financiare/raportările contabile este comparativă cu exercițiul financiar precedent, motiv pentru care indicatorul va trebui determinat și pentru exercițiul financiar al anului 2023.
În ceea ce privește semnarea situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale și termenele de depunere a acestora, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 138/2024 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum şi pentru reglementarea altor măsuri s-au modificat prevederile existente din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Astfel, deși Legea contabilității cuprinde prevederi distincte referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii1, respectiv la semnarea situaţiilor financiare2, numeroși operatori economici au solicitat clarificări legate de atribuțiile administratorului, respectiv ale directorului economic.
Așa cum rezultă din Nota de fundamentare a ordonanței, pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din lege, au fost completate prevederile art. 28 alin. (10), în sensul menționării faptului că acestea se semnează de reprezentatul legal (administratorul sau persoana care are obligația gestionării entității), precum și de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, angajată potrivit legii.
Prin urmare, situațiile financiare anuale se semnează conform art. 28 alin. (10), (11) și alin. (13) din legea contabilității de către reprezentatul legal (administratorul sau persoana care are obligația gestionării entității), precum și de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, angajată potrivit legii.
Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile pot fi întocmite şi semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
Referitor la termenele prevăzute de legea contabilității începând cu situațiile financiare/raportările contabile ale exercițiului financiar 2024, s-au stabilit în lege termene unitare până la care entitățile pot depune aceste raportări. Având în vedere că depășirea termenului de depunere are diverse implicații (inclusiv fiscale) și cum în practică, în cursul anului 2024 au fost situații în care înțelegerea modalității de calculare a termenului a fost diferită, noile prevederi îndepărtează orice echivoc în interpretarea legii.
De asemenea, ca noutate s-au introdus prevederi referitoare la situația în care termenele prevăzute de lege se pot împlini într-o zi nelucrătoare.
Ca regulă generală – termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale – este fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie3, a exercițiului financiar următor celui de raportare.
În situația în care entitatea are un exercițiu financiar ce coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N și data de 31 mai N+1 este zi nelucrătoare, prima zi lucrătoare este data de 2 iunie N+1.
Dacă entitatea este o societate care a optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, și anume 01 februarie N – 31 ianuarie N+1, calcul va avea în vedere că dacă luna februarie a exercițiului financiar N+1 are 28 de zile calendaristice, termenul de 150 de zile prevăzut de lege va corespunde datei de 30 iunie N+1, care este zi lucrătoare.
Deci, entitatea raportoare poate depune situațiile financiare anuale până la 30 iunie N+1.
Dacă prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 107/2025 s-au introdus clarificări pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare/raportările contabile ale exercițiului financiar 2024 pentru operatorii economici, prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 255/2025 cu privire la reglementarea unor aspecte de raportare contabilă, s-au reglementat aspectele care vizează formatul declarației de trezorerie4, precum și condițiile de întocmire și depunere a acesteia, în formatul similar celui aplicabil pentru exercițiul financiar al anului 2023.
Pentru exerciţiul financiar al anului 2023, formatul acestei declaraţii a fost stabilit prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 470/2024 cu privire la raportarea informaţiilor referitoare la finanţările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial.
Formatul stabilit prin OMF nr.255/2025 urmează a se folosi începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024.
Potrivit legii contabilității, declarația de trezorerie însoțește situațiile financiare anuale ale persoanelor juridice fără scop patrimonial.
În final, menționăm că la întocmirea situațiilor financiare anuale, entitățile vor analiza criteriile de mărime ținând cont de prevederile Ordinului ministrului finanțelor nr. 4164/2024 cu privire la actualizarea criteriilor de mărime ale entităților.
În concluzie, pentru întocmirea și semnarea situațiilor financiare/raportărilor contabile anuale aferente exercițiului financiar 2024 legislația contabilă aduce reguli noi pe care entitățile trebuie să le aplice cu această ocazie.