Prin Nisipuri Mișcătoare
Te-ai apucat să faci business crezând că vei face lucrurile diferit. Te lupți să faci diferit pentru clienții tăi, să rămâi mereu competitiv, să ții pasul cu cerințele lor. Să ai o echipă pe care să te bazezi, să dai o direcție corectă, congruentă cu visul tău, cel de la început, când ți-ai propus să faci lucrurile altfel decât văzuseși până atunci. Simți că ești pe drumul cel bun, dar că sub tine sunt nisipuri mișcătoare și că lucrurile în firma ta se întâmplă fără validarea ta, că nu ai control asupra tuturor proceselor și nu vezi din orice unghi situația, astfel încât să iei măsuri preventive. Așa că stingi incendii. Lucrurile merg, dar parcă se poate cu 500% mai bine. Și nu știi de unde să începi.
Începi cu o analiză a cifrelor. Dacă nu ai o viziune în cifre a afacerii tale, te asigur că ai luat doar anul ăsta cel puțin 1 decizie neinspirată. Comanzi de la aceiași furnizori, dar nu știi dacă sunt cei mai buni. Nu ai timp să cauți, că trebuie să iei manual comenzile sau să te uiți în baza de date pe trecut, comandă cu comandă. Softul ți-a rămas mic, dar ești prea ocupat să ai viziunea de ansamblu să îți dai seama că fix ăsta e unul din lucrurile care te super ocupă. Poate ai putea chiar să economisești bani, dacă ai avea un istoric, centralizat. Nu știi nici ce produse vinzi cel mai bine. Poate intuiești, dar nu știi exact cine vinde cel mai bine, care canal de vânzare îți aduce clienții cei mai numeroși. Și dacă nu te uiți în cifre zilnic, sigur nu știi că ai clienți neprofitabili.
Vezi tu, analiza pe cifre poate fi un duș rece. Dar trezirea de după dușul rece e un punct de plecare pentru a acționa ideal.
Apoi, ar trebui să te vezi cu contabilul tău. Cu el, că e intern sau extern, ar trebui să ai măcar câteva valori comune. Căci ar trebui să îți facă plăcere să vorbești cu el. Nu mai fugi, nu mai separa business-ul de contabilitate. Analiza financiară este alfabetul business-urilor de succes. De ce ar vrea cineva să scrie o nuvelă, fără să știe alfabetul ? Setează-ți o întâlnire pe lună minim, roagă-l să îți predea bilanțul, să îți explice informații de bază. Nu vrei să știi ce știe statul despre afacerea ta?
Declarațiile lunare, alea de care fugi și care sunt “strict responsabilitatea contabilului” sunt informații grupate pe centre de interes despre rezultatele tale, către instituțiile statului. Vrei să știi ce conțin, măcar la nivel general. Să îți dau o veste: din 2022, schimbările fiscale pe care le tot anunță ANAF duc la o centralizare a acestor informații, adică în viitor, vom avea 1-2 rapoarte lunare, cu tot felul de informații: contabile, comerciale, despre furnizori, despre prețurile de vânzare, despre produse, despre bancă, despre orice tranzacție și mișcare care implică ban, mai ales. Acest proces a început cu SAF-T, declarația 406, prima din seria acestor schimbări, care nu e doar responsabilitatea contabilului, iar pregătirea pentru această raportare implică niște decizii de organizare pe care ghici ce… trebuie să le iei chiar tu.
Analiza financiară sună ca o treabă pentru contabili? Daca ești un antreprenor care nu mai conduce un start-up, ar trebui să le ai la îndemână pe sfintele Profit&Loss (Profit și Pierderi) și Cash-Flow. Dacă ai un contabil care îți spune că nu poate să îți dea acces la Sfântul Graal al deciziilor corecte în afacerea ta, îți recomand să nu faci compromisul de a înțelege că „nu se poate” și să cauți o soluție ca să se poată.
După ce ai pe cele două sfinte rapoarte de mai sus, dacă tu chiar crezi în edenul deciziilor raționale și corecte, mai ia-ți niște rapoarte: top produse vândute, top clienți, top agenți de vânzări, top furnizori – după caz, la fiecare. Oricum, informații care să te prevină despre ce urmează, ca să decizi preventiv, să ai timp de organizare și să eviți să fii continuu pompierul șef care stinge incendii.