Pragul de rentabilitate – Indicator economic esential de luat in calcul la debutul unei afaceri
Lumea afacerilor este guvernata de legi economice clare si, din acest motiv, antreprenorii trebuie sa tina cont de ele in activitatea lor, ca fiind conditie esentiala pentru atingerea profitului. O metoda utila in acest sens este determinarea unor indicatori economici a caror analiza ar putea avea un rol important in planificarea si administrarea viitoare a afacerilor. Un astfel de indicator esential este pragul de rentabilitate, cunoscut in limbajul de specialitate sub denumirile de punct de echilibru sau momentul de breakeven, acel moment in care costurile totale ale afacerii sunt egale cu vanzarile realizate intr-o anumita perioada de timp.
Continut
In articolul de mai jos vei afla ce este pragul de rentabilitate, cum poate fi calculat el si care sunt avantajele ce reies din interpretarea rezultatelor obtinute in urma efectuarii acestui calcul. De asemenea, vei putea intelege mai usor indicatorul economic prin consultarea unui exemplu practic de calcul si vei afla cateva metode eficiente de atingere rapida a pragului de rentabilitate.
1. Ce este pragul de rentabilitate
Profitul este scopul oricarei afaceri, obtinerea lui fiind, insa, conditionata de o multitudine de elemente printre care se numara costurile implicate in activitatea firmei si volumul vanzarilor unui produs. Din luarea in considerare a acestor doua elemente rezulta un indicator economic esential, si anume pragul de rentabilitate.
Pe intelesul tuturor pragul de rentabilitate este acel punct in care incasarile din vanzarea intregii productii intr-o perioada de timp sunt egale cu costurile totale implicate in realizarea respectivelor produse. Practic, in acel moment rezultatul este egal cu zero, ceea ce inseamna ca firma se afla la un nivel de echilibru, nevand pierderi si nici profit.
Cunoasterea momentului si imprejurarilor la care este atins acest punct este important, pentru ca orice vanzare ulterioara va insemna automat aparitia profitului. Prin analiza exacta a elementelor implicate in calcularea pragului de rentabilitate, antreprenorii vor lua masuri punctuale care sa permita obtinerea unui profit cat mai mare. In cazul in care pragul de rentabilitate nu este atins, administratorii firmelor vor lua masuri pentru a nu merge in pierdere si a scoate afacerea din pericolul falimentului.
1.1. Pragul de rentabilitate – Indicator economic esential
Determinarea pragului de rentabilitate ar trebui sa reprezinte o obligativitate pentru oamenii de afaceri aflati la inceput de drum, dar si pentru cei cu experienta in domeniu, care doresc sa scoata un produs nou pe piata sau sa ia anumite masuri economice pentru cresterea profitabilitatii.
Prin calcularea exacta a pragului de rentabilitate a unei intreprinderi, administratorii vor sti cum sa-si planifice productia in asa fel incat sa-si acopere din vanzari costurile totale, atat cele fixe, cat si cele variabile, la care sa se adauge o marja de siguranta ca profit net, dar si ca centura de siguranta in cazul in care apar situatii economice nedorite.
Cel mai important element aratat de acest indicator economic este nivelul minim de vanzari ce trebuie sa fie implementat pentru ca firma sa nu inregistreze pierderi. In acest mod se vor putea lua decizii corecte inainte de inceperea unei activitati, deoarece se va tine cont de volumul de productie necesar pentru atingerea profitabilitatii.
De exemplu, daca indicatorul arata ca va fi necesar sa se produca minim 1000 de produse intr-o luna pentru a trece de acest prag, iar capacitatea de productie maxima este inferioara acestui numar se va evita activitatea sau se vor lua masuri in directia scaderii costurilor sau cresterii pretului de vanzare daca este posibil.
1.2. Formula de calcul a pragului de rentabilitate
Formula de calcul a pragului de rentabilitate este relativ simplu de aplicat, existand doua modalitati, si anume procedeul matematic si procedeul grafic. In cazul primului procedeu punctul de echilibru poate fi calculat prin raportul dintre cifra de afaceri si cheltuielile totale. Daca acest raport este zero, atunci este atins pragul de rentabilitate, iar orice vanzare suplimentara va insemna automat obtinere de profit. Pentru calcularea cifrei de afaceri se va lua in considerare volumul cheltuielilor fixe, la care se adauga cheltuielile variabile.
In categoria cheltuielilor fixe sunt incluse cele cu salariile personalului administrativ si contributiile sociale, chiria pentru spatiile administrative si de productie, utilitatile platite, diferitele servicii legate de promovare, contabilitate si intretinere, taxele platite catre stat, amortizarea mijloacelor de transport, cheltuielile legate de vanzare. Costurile variabile sunt cele care cresc proportional cu volumul productiei, cum ar fi cele pentru achizitionarea materiilor prime si a altor materiale utilizate in productie, salariile angajatilor implicati in productie si vanzare, intretinerea si reparatiile echipamentelor.
In cazul procedeului grafic se realizeaza o diagrama pe care sunt reprezentate costurile variabile si fixe, putandu-se vedea exact unde costurile totale se intretaie cu venitul din vanzari. In acel punct se poate identifica numarul minim de produse date catre achizitie la care se atinge punctul de echilibru.
1.3. Interpretarea rezultatelor analizei pragului de rentabilitate
Interpretarea rezultatelor analizei pragului de rentabilitate are un rol important in adoptarea unei strategii corecte de administrare a afacerilor, inregistrandu-se patru elemente pozitive:
- Estimarea corecta a perioadei de timp la care afacerea nou infiintata ajunge sa fie profitabila. Printr-un calcul economic se va cunoaste cu exactitate ce sume de bani sunt necesare pentru ca afacerea sa functioneze optim pana la obtinerea profitului, in acest fel evitandu-se situatiile dificile in care se incepe productia si aceasta nu poate fi continuata deoarece se termina banii disponibili pentru investitii;
- Calculul este o metoda utila de stabilire a viabilitatii viitoarei afaceri. Bancile solicita in cele mai multe cazuri un astfel de calcul inainte de a acorda un credit necesar debutului unei afaceri;
- Semnaleaza daca este cazul sa se actioneze asupra costurilor fixe in vederea scaderii lor pentru atingerea profitabilitatii;
- Este o metoda excelenta de constientizare a nivelului de risc al unei afaceri, inainte de debutul acesteia.
Un alt avantaj al calcularii punctului de echilibru este ca prin scaderea acestuia din cifra de afaceri rezulta un alt indicator important, numit marja de siguranta. Aceasta cifra exprimata procentural arata cat din volumul activitatii poate fi redus fara a aparea riscul unor pierderi. In acest sens rezulta trei situatii diferite.
- Atunci cand marja de siguranta este mai mica sau egala cu 10% din cifra de afaceri, se considera ca firma este intr-o situatie instabila si ca orice schimbare poate duce la pierderi economice;
- Daca marja de siguranta este mai mica de 20% din cifra de afaceri, societatea este stabila, ceea ce permite unele modificari in activitatea ei;
- Cand marja de siguranta este mai mare de 20% din cifra de afaceri, firma se afla intr-o situatie confortabila, caz in care modificarile nivelului de activitate nu va avea o mare influenta asupra profitabilitatii.
2. Pasii pentru efectuarea analizei pragului de rentabilitate
Analiza pragului de rentabilitate este utila, in primul rand, pentru stabilirea nivelului critic de vanzari, pentru planificarea corecta a productiei viitoare. In al doilea rand, se vor putea identifica masuri de atingere a profitului, fie prin scaderea costurilor, fie prin cresterea productiei sau prin cresterea pretului de vanzare.
In analiza corecta a rentabilitatii se vor urmari cativa pasi esentiali pentru determinarea masurilor de luat in mod corect:
- Calcularea costurilor fixe, adica a acelor cheltuieli care sunt aceleasi, indiferent de volumul productiei;
- Calcularea costurilor variabile, adica a celor care cresc si scad odata cu productia;
- Fixarea unui pret de vanzare cel putin egal cu cel de productie;
- Calcularea marjei de contributie prin care se afla cat reprezinta costurile variabile din pretul de vanzare;
- Stabilirea punctului de echilibru, reprezentat de volumul de vanzari minime obligatorie pentru acoperirea totala a costurilor;
- Stabilirea nivelului de profit sau de pierdere rezultat in urma unei activitati economice.
2.1. Elementele de care trebuie sa se tina cont la analiza pragului de rentabilitate
In momentul analizei pragului de rentabilitate se va tine cont de cateva reguli de baza:
- Analiza pragului de rentabilitate poate fi facuta, atat la nivelul intregii activitati, cat si pentru un singur produs;
- Analiza se efectueaza pentru perioade relativ scurte de timp, o luna, trei luni, sase luni, un an, pentru a observa modificarile la momentul potrivit;
- Analiza nu este exacta 100%, deoarece nu se iau in considerare elemente, precum realizarea unor stocuri, pornindu-se de la ideea ca toata productia este vanduta imediat, si ca plata produselor va fi facuta pe loc, la momentul vanzarii.
2.2. Exemplu de calcul pentru analiza pragului de rentabilitate
Pentru intelegerea usoara si corecta a importantei pragului de rentabilitate, cel mai util exercitiu este prezentarea practica a unui exemplu care arata cum se calculeaza acesta si care sunt masurile luate pentru atingerea unei profitabilitati maxime.
Se porneste de la ideea ca un antreprenor doreste sa inceapa o afacere in domeniul sapunurilor bio, care utilizeaza extracte naturale de plante. Prima intrebare la care trebuie sa gaseasca raspuns este “Cate produse trebuie sa se vanda minim pana la atingerea momentului in care sunt acoperite toate cheltuielile necesare inceperii si desfasurarii productiei?”.
Pentru a oferi raspunsul corect, in primul rand, antreprenorul va trebui sa afle raspunsul la doua intrebari esentiale, anume “Cat il costa in total sa produca un sapun bio?” si “Care este pretul pe care il poate obtine pe piata, avand in vedere si necesitatea adaugarii unui adaos comercial?”.
Raspunsul la intrebarea “Cat il costa in total sa produca un sapun bio?” trebuie sa tina cont de pretul materiilor prime, de cele necesare pentru ambalarea sapunului, de inchirierea unui spatiu de productie, de plata utilitatilor spatiului de productie, de pretul echipamentelor necesare pentru producere si ambalare, de salariile platite lucratorilor, de spatiile de depozitare, de transport, promovarea produsului si de cheltuielile legate de vanzarea sapunurilor. Nu trebuie pierdute din vedere nici cheltuielile administrative ale firmei si nici taxele si impozitele platite catre stat. Toate aceste cheltuieli, atat cele variabile, cat si cele fixe, trebuie sa fie acoperite de vanzarea unui numar de sapunuri bio, in aceasta suma trebuind sa existe si un castig net suplimentar.
Pentru calcularea pragului de rentabilitate in acest caz, se va aplica o formula simpla, din care rezulta ca acesta este egal cu suma rezultata din impartirea costurilor fixe la pretul unei sticle din care se scade costul variabil al acesteia. Dupa finalizarea calculului va rezulta un numar de produse, de exemplu 1000 de sapunuri bio, care trebuie vandute pana la acoperirea costurilor intr-o anume perioada de timp. Daca in decurs de o luna nu se poate realiza acest numar de produse, atunci afacerea merge in pierdere. Daca se pot realiza exact 1000, firma va fi pe zero, iar orice cifra de peste 1000 inseamna profit pentru antreprenor.
3. Metode eficiente de atingere rapida a pragului de rentabilitate
Atingerea rapida a pragului de rentabilitate este de urmarit de catre oamenii de afaceri, care debuteaza intr-o activitate economica si de firmele cu activitate indelungata, care scot pe piata un produs nou. Specialistii in domeniu au pentru ambele categorii cateva sfaturi utile, care pot fi implementate cu usurinta si care au ca efect atingerea punctului de echilibru intr-un timp cat mai scurt de la debutul afacerii.
Un avans considerabil in aceasta privinta a fost inregistrat in ultima perioada in urma utilizarii softurilor specializate in management financiar, cele cunoscute sub denumirea de ERP. Aceste programe de calculator sunt realizate luand in considerare cele mai noi inovatii in domeniul business si prin folosirea unor algoritmi de inteligenta artificiala de ultima generatie.
Un exemplu in acest sens este softul NextUp ERP care contribuie la gestionarea afacerii in mod eficient si organizat. Printre multiplele facilitati sunt cele de realizare de analize financiare diverse, cu privire la profit si pierderi, la fluxul de bani, la profitabilitate pe centre de cost in functie de vanzari de produse, de agenti de vanzari si de furnizori. Alte facilitati sunt cele ce permit automatizarea contabilitatii, a gestiunii de stocuri si de servicii, de facturare automatizata si de eficientizare a comertului online.
In concluzie, determinarea corecta a pragului de rentabilitate trebuie sa reprezinte un element obligatoriu de aplicat, chiar inainte de inceperea afacerii sau periodic, pentru oferirea unor informatii utile in dezvoltarea unui plan de afaceri profitabil.