/>
Vreau demo

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Modificari și completări recente ale legii contabilității

NextUp » Articole despre sisteme si software pentru antreprenori » Modificari și completări recente ale legii contabilității

În Monitorul Oficial al României nr. 1222/05.12.2024, partea I, a fost publicată Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, care cuprinde unele prevederi de modificare și completare a Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Legea contabilității reprezintă cadrul general de întocmire și depunere a raportărilor financiar-contabile cu scop general, iar prevederile nou introduse vizează aceste aspecte, astfel:

Termenele de depunere a situațiilor financiare anuale/raportarilor contabile

În cursul anului 2024 au existat foarte multe discuții referitoare la termenul de depunere al situațiilor financiare anuale, în lumina noilor prevederi fiscale care conditionează aplicarea regimului fiscal aferent microîntreprinderilor de depunerea în termen a situațiilor financiare. În acest context interpretarea termenelor prevăzute de legea contabilității (de 150 zile, respectiv 120 de zile) pentru întocmirea situațiilor financiare anuale, era prin raportare la data încheierii exercițiului financiar de raportare[1], respectiv prin raportare la data aleasă pentru întocmirea situațiilor financiare anuale[2]. În practică au fost situații în care înțelegerea modalității de calculare a termenului a fost diferită și au rezultat diferențe în funcție de includerea sau excluderea acestei date, atât la nivelul unităților teritoriale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, diferitelor organisme profesionale[3], cât și la nivelul entităților.

Având în vedere că depășirea termenului de depunere are diverse implicații (inclusiv fiscale) noile prevederi stabilesc un termen unitar până la care entitățile pot depune situațiile financiare anuale, respectiv raportările contabile anuale, precum și situația în care termenele prevăzute de lege se pot împlini într-o zi nelucrătoare.

Astfel, termenul de depunere a situaţiilor financiare anuale începand cu exercițiul financiar al anului 2024, pentru cei care au ales exercițiul financiar anul calendaristic, este data de 31 mai, respectiv 30 aprilie[4], a exercițiului financiar următor celui de raportare.

Entitățile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic depun situațiile financiare anuale în termen de 150/120 de zile calendaristice de la încheierea exerciţiului financiar astfel ales, calculate începând cu data ulterioară celei la care se referă respectivele situații financiare anuale.

Judecata acestui termen, potrivit modificărilor aduse legii contabilității, exemplificate în instrumentul de motivare al actului normativ, vizează următoarele exemple:

exemplul 1 – entitatea este o societate care are un exercițiu financiar care coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N. Data de 31 mai N+1 este zi nelucrătoare, prima zi lucrătoare fiind data de 2 iunie N+1.

Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situațiile financiare anuale până la 2 iunie N+1.

exemplul 2 – entitatea este o societate care a optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, și anume 01 februarie N – 31 ianuarie N+1.

Luna februarie a exercițiului financiar N+1 are 28 de zile calendaristice, astfel că termenul de 150 de zile prevăzut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N+1, care este zi lucrătoare.

Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situațiile financiare anuale până la 30 iunie N+1.

De asemenea, au fost introduse prevederi similare legate  de termenul de depunere a raportărilor contabile anuale, respectiv ca acesta să fie data de 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare, termen aplicabil inclusiv în cazul entităților care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.

Semnarea situaţiilor financiare anuale şi raportărilor contabile

Legea contabilității cuprinde prevederi distincte referitoare la organizarea şi conducerea contabilităţii, respectiv la semnarea situaţiilor financiare.

Deși din prevederile legale în vigoare[5] rezultă că administratorul răspunde pentru organizarea și conducerea contabilității, în timp ce directorul economic răspunde pentru aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile, numeroși operatori economici nu erau clarificați din prevederile legale cu privire la atribuțiile administratorului, respectiv ale directorului economic.

În acest sens, asa cum rezultă din informațiile cuprinse în nota de fundamentare la ordonanță, s-a constatat că, pe baza informațiilor aferente raportărilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 al celor care au depus situații financiare anuale/raportări contabile anuale, la 108.447 entități, o aceeași persoană semnatară apare în dublă calitate: administrator și persoană care a întocmit situațiile financiare anuale/raportările contabile anuale. Aceleași aspecte legate de semnarea necorespunzatoare a situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile au fost semnalate atât în spațiul public de diverse persoane/organizații profesionale de profil contabil.

Ca urmare, prevederile noi care vin ca o completare la art. 28 alin. (10) din legea contabilității pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din lege, precizează calitatea de angajat a persoanei împuternicite să semneze situaţiile financiare anuale şi raportările contabile, adica cine trebuie potrivit legii să semneze situațiile financiare, astfel încât să nu mai existe echivoc în interpretarea legislației.

Modalitatea de depunere a situaţiilor financiare anuale şi raportărilor contabile

Până în prezent situațiile financiare anuale/raportarile contabile  se puteau depune atât online, cât și pe suport hârtie la unitățile teritoriale ale ANAF.

Prin noile modificări aduse legii contabilității, depunerea situațiilor financiare anuale/raportarilor contabile se va realiza exclusiv online începând cu exercițiul financiar al anului 2025.

Această prevedere este justificată de faptul ca 98% din operatorii economici care sunt în aria de reglementare a Ministerului Finanțelor au depus online situații financiare anuale/raportări contabile anuale pentru exercițiul financiar al anului 2023 și că declarațiile fiscale se depun numai online, astfel că nu se mai justifica existenta unor depuneri în format fizic a situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile.

Ca o concluzie, trebuie să avem în vedere că situațiile financiare anuale aferente exercitiului financiar 2024 se depun atât în format hârtie, cât și online.

Separat de aspectele prezentate, altă modificare a legii contabilității vizează întocmirea balanței de verificare.

Conform prevederilor în vigoare, aceasta se întocmeşte cel puţin la încheierea exerciţiului financiar, la termenele de întocmire a situaţiilor financiare, a raportărilor contabile, precum şi la finele perioadei pentru care entitatea trebuie să întocmească declaraţia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.

Noile modificări legislative prevăd ca aceasta să se întocmească lunar având în vedere necesitatea asigurării în timp real a unor informații centralizatoare.

Astfel, entitățile trebuie să își adapteze programele informatice astfel încât acestea să poată realiza întocmirea lunară a balanței de verificare.


[1] pentru entitatile care au exercitiul financiar anul calendaristic

[2] pentru entitatile care au exercitiul financiar diferit de anul calendaristic

[3] Corpul Expertilor Contabili si al Contabililor Autorizati din Romania, Camera Consultantilor Fiscali

[4] în funcție de categoria entității raportoare

[5] art. 28 alin. (13) din legea contabilității

Data articol: 9 decembrie 2024

Vreau demo

Vreau demo gratuit

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.