eCommerce sau modul modern de afaceri creat și facilitat de noile tehnologii bazate pe internet
Nu mai este nici o îndoială că în prezent eCommerce este sectorul de business care cunoaște cea mai mare creștere din lume. În fiecare secundă cineva vinde și altcineva cumpără aproape orice tip de produse sau de servicii oriunde pe Glob, doar din câteva click-uri ale unui mouse sau, mai ales, în ultima vreme, direct de pe un telefon inteligent conectat la internet.
Încă de la apariția internetului și popularizarea acestuia în rândul populației generale, limitările impuse de granițele geografice au început să se diminueze până la dispariția lor aproape completă. Nu este o exagerare dacă s-ar afirma ca eCommerce-ul a fost unul din catalizatorii globalizării economiei mondiale. Ușurarea operațiilor și scurtarea canalelor de vânzări, scăderea costurilor operaționale au fost unii dintre pilonii pentru care eCommerce-ul ca model de business a devenit dominant în prezent prin penetrarea aproape a totalității activităților economice ale lumii.
În acest articol vei afla câteva detalii esențiale despre eCommerce și despre principalele aspecte demne de reținut dacă vei decide să faci primii pași în lumea antreprenoriatului modern.
Continut
1. eCommerce – era comerțului dominat de tehnologie
eCommerce poate fi considerat nici mai mult nici mai puțin drept o veritabilă ”revoluție” care poate sta alături de marile revoluții industriale care au schimbat fundamental lumea cu începere din secolul al XIX-lea.
Modelul de afaceri bazat pe eCommerce se răspândește cu o viteză amețitoare în aproape toate domeniile economice de oriunde de pe Glob. Se pare că doar în Statele Unite ale Americii există pe puțin 250 de milioane de cumpărători care preferă să achiziționeze produse și servicii online. Dacă ne gândim că întreaga populație a acestei țări este de circa 335 de milioane de oameni, devine clar că aproape toți adulții americani au trecut deja către modelul de consum guvernat de tehnologie.
Nu ar trebui uitate nici restul regiunilor Globului. China și India, ambele state cu populații de peste 1 miliard de locuitori, intră în plină viteză către o economie dominată de eCommerce pe măsură ce internetul pătrunde și în cele mai izolate locuri și devine accesibil unei părți tot mai mari de consumatori.
Este suficient să observi o serie de date statistice pentru a înțelege mai bine de ce eCommerce ar trebui să fie prima alegere a unui antreprenor care se gândește la deschiderea unei noi afaceri sau la extinderea unei noi ramuri de activitate.
- Numărul de utilizatori de internet la nivel global depășește cifra de 5.400.000.000 și crește în mod continuu la o rată uimitoare. Practic, două treimi din populația Terrei este conectată, într-un fel sau altul, la internet și implicit poate avea acces la platformele online de eCommerce și la diverse magazine online cu produse sau servicii de interes.
- În fiecare zi sunt produse peste 3 milioane de telefoane mobile inteligente și peste 200 de milioane de computere sau laptopuri ies pe porțile fabricilor anual. Este un indicator puternic al faptului că dacă nu ai un business bazat pe eCommerce ratezi mari oportunități de afaceri și te afli în alt loc față de locul unde se află cea mai mare piață de desfacere: online.
- Zilnic sunt realizate peste 4 miliarde de căutări doar pe Google. Desigur, nu toate sunt în relație cu găsirea unor produse sau servicii, dar o mare parte dintre acestea se referă exact la acest lucru. Dacă afacerea ta nu este online, practic ea nu există.
- Consumatorii preferă, în proporție de peste 70%, magazinele online față de magazinele clasice, fizice. Majoritatea lor consideră că pot obține mai multe avantaje și beneficii atunci când se aprovizionează cu servicii sau cu produse online decât dacă s-ar deplasa fizic la un magazin clasic.
- Peste 80% din populația conectată la internet a făcut cel puțin o achiziție de la un magazin online sau o platformă de eCommerce, iar peste 50% din aceeași populație a cumpărat de două sau de mai multe ori în acest mod.
- Până în prezent, sub 20% din afacerile mici și mijlocii au făcut trecerea către eCommerce deschizând un magazin online, procent raportat doar la țările cele mai dezvoltate din punct de vedere economic din lume. Un simplu exercițiu de imaginație ți-ar putea arăta ce va însemna eCommerce-ul atunci când majoritatea afacerilor de pe Glob vor trece la modelul de vânzări online.
- Publicitatea în ziare și reviste, televiziune și radio pare a fi un vestigiu istoric deși este un canal de promovare încă folosit de multe firme. Totuși costurile implicate în acest gen de reclamă sunt enorme. Dacă ții cont că 71% din consumatorii online recomandă mai departe magazinele online preferate poți constata că un brand care abia intră în piață poate deveni recunoscut la nivel mondial fără a cheltui prea mult de reclamele plătite.
- Vânzările globale din domeniul eCommerce vor depăși 6500 de trilioane de dolari în 2023 depășind 22% din piața globală de retail.
O concluzie preliminară care se poate desprinde în urma acestor cifre statistice este că oamenii cumpără foarte mult și foarte des din mediul online, iar dacă afacerea ta nu este deja acolo vei rata oportunități importante de creștere și de dezvoltare.
1.1 Ce este eCommerce? Definiția și ce înseamnă acest mod de a face afaceri
Cea mai concludentă definiție care se poate da eCommerce-ului este de tranzacții comerciale care se desfășoară prin intermediul internetului. Neologismul ”eCommerce” își are corespondența în limba română în mai multe expresii precum: afacere online, magazin online, vânzări online, etc, numitorul comun al tuturor acestor expresii fiind termenul ”online”.
eCommerce-ul ar trebui diferențiat de noțiunea de eBusiness. În timp ce acest din urmă termen implică orice activitate de afaceri online inclusiv promovarea vânzărilor, achiziția de materii prime și materiale, perfectarea contractelor, etc., eCommerce-ul guvernează, ca noțiune, doar sfera vânzărilor și cumpărărilor făcute prin intermediul internetului.
eCommerce-ul poate fi de mai multe tipuri. Într-o primă clasificare majoră, afacerile online se împart în două mari categorii: B2B și B2C.
- Afacerile online B2B (business-to-business) se adresează cu precădere altor business-uri – operațiunile comerciale intervenind între firme.
- Afacerile online B2C (business-to-consumer) se adresează consumatorilor persoane fizice.
În afară de aceste două mari categorii, eCommerce-ul se mai poate clasifica și în:
- Afaceri online C2C (consumer-to-consumer) în care cumpărătorii se pot conecta unii cu alții prin intermediul unor platforme online și pot vinde sau cumpăra produse sau servicii. Aceste platforme au mai degrabă un rol de bazar online.
- Afaceri online C2B (consumer-to-business) în care persoane fizice își pot oferi serviciile către diverse companii pe baza unor contracte determinate de tip freelancing sau de colaborare prin intermediul unor platforme online dedicate unde cererea se întâlnește cu oferta. Este cazul serviciilor de marketing digital, de programare etc.
2. Ecommerce în România și cele mai importante aspecte ale acestui sector de business
În România sectorul eCommerce reprezintă deja unul din pilonii importanți ai economiei locale de retail. Piața online locală are un potențial foarte mare de creștere, optimismul specialiștilor și antreprenorilor din acest domeniu fiind bazat pe raportări ale creșterilor tranzacțiilor cu plata online.
Consumatorii români au cheltuit în total circa 3,3 miliarde de dolari doar la nivelul anului 2021 în cumpărături online. Se estimează că din 2025 tranzacțiile din domeniul eCommerce din România vor depăși pragul de 4,5 miliarde de dolari.
Peste 80% din cumpărăturile online din România sunt realizate prin intermediul telefoanelor inteligente. Un aspect interesant în acest domeniu este că deși majoritatea consumatorilor români caută produse și servicii de pe telefon, achizițiile efective și plata cumpărăturilor online se realizează în mare majoritate prin intermediul unui computer desktop sau al unui laptop.
Pentru un antreprenor care se gândește să deschidă o afacere online în România este interesant de reținut ceea ce gândesc consumatorii locali despre domeniul eCommerce și avantajele pe care aceștia le percep prin a apela la cumpărături online în detrimentul celor de la magazinele fizice:
- Magazinele online economisesc timpul pierdut în căutarea de produse sau servicii;
- Există o mult mai mare varietate de produse și de servicii în mediul online decât în mediul clasic, fizic;
- Prețurile produselor și serviciilor online sunt mai mici decât în domeniul comerțului tradițional;
- Experiența de cumpărare online este mult mai confortabilă și mai simplă decât în mod tradițional;
3. Ce înseamnă o platforma eCommerce și care sunt principalele astfel de unelte de afaceri?
Dacă te gândești să intri cu o afacere în domeniul eCommerce ar trebui să știi că durează maxim o oră să te înregistrezi pe o platformă online de profil, să-ți urci produsele sau serviciile online și să începi să vinzi.
De asemenea, există posibilitatea de a crea multiple magazine online specializate pe anumite produse sau servicii pe platforme eCommerce diferite sau chiar pe aceeași platformă.
Dar ce este o platformă eCommerce?
O platforma de vânzări online sau eCommerce este de fapt un software care permite unei companii sau persoane să creeze un magazin online care poate fi accesat de consumatori de oriunde din lume. Produsele și serviciile postate în magazinul online astfel creat sunt accesibile oricui și pot fi livrate în funcție de acoperirea geografică a serviciilor de transport.
Există mai multe variante prin care un antreprenor poate vinde produse sau servicii online.
- Platforme online de retail în care poți posta direct produsele pe o infrastructură pusă la dispoziție de deținătorul platformei și poți vinde cu reținerea unui comision din vânzări. Exemple în acest sens sunt marile platforme de tip Amazon., AliExpress, eBay, etc.
- Platforme software de eCommerce care îți dau posibilitate apersonalizării propriului magazin online cu o identitate de brand proprie contra unui abonament lunar sau anual. Exemple în acest sens sunt Shopify, Magento, WooCommerce, etc.
- Crearea de la zero a unui magazin online propriu pe o soluție personalizată de software de vânzări online. Este una dintre cele mai costisitoare metode de intrare pe piața de eCommerce dar este o metoda care îți oferă cea mai mare libertate de acțiune și de promovare personalizată.
Desigur, deținerea unui magazin online propriu implică totuși un volum de muncă destul de însemnat mai ales cu ridicare a produselor și serviciilor în magazinul online, actualizarea stocurilor la fiecare comandă realizată și livrată, facturare, contabilitate și gestiune.
Toate aceste activități care ar putea părea copleșitoare pentru un antreprenor aflat la începutul unei afaceri online pot fi optimizate și automatizate aproape complet prin apelarea la soluții de tip soft ERP care pot prelua o mare parte din micromanagementul necesar operării unui magazin online modern.
În concluzie, eCommerce-ul constituie o oportunitate care nu ar trebui ratată de antreprenorii începători sau de cei care deja au afaceri stabile deoarece modul de business online constituie deja o parte însemnată a modelului de afaceri la nivel global, iar viitorul pe termen scurt și mediu indică o creștere fulminantă a importanței acestui mod de operare a economie în anasmblu.
Sursa foto: Pixabay.com