/>
Vreau demo

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

E-factura: promisiuni neîndeplinite și realități dure

NextUp » Articole despre sisteme si software pentru antreprenori » E-factura: promisiuni neîndeplinite și realități dure

Ce se întâmplă când un sistem menit să simplifice procesele, devine el însuși o piedică?

E-factura. În teorie, o inițiativă promițătoare. În practică, a venit ca un test de rezistență pentru răbdarea și resursele tale.

Serverele ANAF sunt copleșite. Erorile devin o normalitate. S-a vrut un pas major către digitalizare, dar ne-am împiedicat la punctul de start. Și nu ne mai redresăm.

SPV-ul se târâie încă din primele zile ale lui 2024. Problema e că și business-ul tău e pe brânci încă de când ai raportat prima factură, și te-ai trezit că trebuie să o stornezi manual , de 99 de ori.

Ceea ce părea a fi un pas înainte spre digitalizare, s-a transformat într-un labirint birocratic, marcat de erori și confuzie.

Ești cu eficiența la pământ, dar cu frustrarea, nervii și incertitudinea la cote maxime! Te afli în focul haosului și s-ar putea să fie greu să conștientizezi daunele pe care le vei cumula. Hai să-ți creez o imagine de ansamblu:

Cum te influențează asta?

Toate erorile de care te lovești, sunt o piedică în fața unui obiectiv ambițios: să raportezi facturile în maxim cinci zile de la emitere. Te anunț că sancțiunile stricte pe care le primești dacă nu ești la zi, rămân aceleași.

Mai mult, întârzierile înseamnă fluxuri de numerar blocate, planuri de business perturbate, clienți nemulțumiți și amenzi de plătit – mai mult decât reușești să încasezi.

Te-ai zbătut ca să-ți adaptezi business-ul pentru „marea digitalizare”. Acum te chinui să ieși din haosul jalnic pe care l-au creat. E-factura complică, în loc să simplifice.

Ce spun oficialii MF? Se prefac că e soare afară, dar ai tu geamurile prea murdare să vezi asta – adică e vina ta că te lovești de erori la tot pasul.

Hai să luăm pe rând doar o parte din problemele pe care Ministerul nu și le asumă:

Ai investit bani, timp și speranță într-un nou business, dar incompetența sistemică a statului te-a lovit peste genunchi, chiar dacă ai pornit cu dreptul.

Când ai o afacere mică, la început de drum, nu îți permiți să greșești. Acuratețea, corectitudinea și eficiența sunt cheia succesului. Ai făcut totul ca la carte, dar erorile din baza de date a Ministerului Finanțelor ANAF te-au dat peste cap. Surpriză: „CUI identificat în factura… = NU EXISTĂ”.

De atunci te lupți cu întârzieri. Răspunsurile pe care le primești sunt departe de întrebările pe care le adresezi. Intențiile bune au rămas pe hârtie. În realitate, înduri sancțiuni din cauza unei disfuncționalități pe care nu și-o asumă nimeni.

Codul OAuth – cheia comunicării între sistemul tău de facturare și ANAF, ar trebui să fie un simplu pas tehnic. Realitatea este alta: codul OAuth s-a transformat într-un impediment major. Erorile în generarea acestuia, pentru tine, se traduc prin întârzieri suplimentare în transmiterea facturilor.

Un sistem care-ți promitea eficiență, acum îți livrează haos.

Lupta cu e-factura se transformă rapid într-un vârtej care, nu doar că-ți testează răbdarea, dar te trage într-un abis plin de pierderi financiare. Mai mult, riscul de a-ți strica relația cu clienții îți bate la ușă.

Cum ieși din acest labirint birocratic care-ți deteriorează afacerea? Este vital ca MF să ia măsuri concrete pentru a îmbunătăți acest sistem, oferindu-ți sprijin real.

Regulamentul spune clar: raportezi fiecare factură în maxim cinci zile de la emitere. Nu ți-a spus nimeni, însă, că platforma va pica odată la câteva ore.

Și tu ce faci dacă nu ești la zi cu facturile?

Surpriză! Le plătești cu amenzi. Te lovești de lipsă de etică și asumare. Asta în cazul în care presiunea pe care o resimți deja, nu este suficient de mare. Tot ție ți se pune în brațe ineficiența unor sisteme învechite.

Te lupți cu morile de vânt. Toate obiectivele pe care ți le-ai setat pentru 2024 sunt aruncate sub preș, încă din primele zile ale anului. În loc să te concentrezi pe creștere și inovație, ești obligat să aloci resurse, ca să gestionezi blocajele birocratice.

A fost vreodată interacțiunea cu statul o sarcină simplă? Neînțelegerile legate de certificatul digital adaugă un strat suplimentar de complexitate. Pierzi timp prețios căutând soluții la probleme care, teoretic, nu ar trebui să existe.

Certificatul digital este coloana vertebrală a securității și autenticității în procesul de facturare electronică. Dacă nu ți-l recunosc, raportarea facturilor este paralizată.

Ce faci? Încerci din nou mai târziu? Ridici tichete prin care semnalezi problema și speri că-ți vor răspunde în cel mai scurt timp?

Adevărul e că-ți irosești timpul, banii, nervii și resursele! Nu se grăbește nimeni să rezolve problema, pentru nu o recunosc ca fiind a lor.

Ai auzit că sistemul de stat RO e-factură are o limită de facturi pe zi? Românii facturează zilnic, până la 20 mil. de facturi. În zilele aglomerate, se ating vârfuri de 70 mil. de facturi. E ca și cum ai încerca să torni un ocean, într-un pahar.

Fie că ești o mică întreprindere care se zbate să-și crească prezența pe piață sau o companie care operează mii de tranzacții, această limită te afectează indiferent de mărimea afacerii pe care o conduci.

Stai cu facturile în „pod” pentru că nu mai e spațiu în SPV, și apoi ești tras la răspundere că nu le-ai raportat. Realitatea în care ne zbatem, este un strigăt pentru o schimbare radicală.

E-factura ar fi trebuit să fie un pas înainte spre digitalizare. S-a dorit eliminarea riscului de evaziune fiscală. S-a promis eficiență și rapiditate în interacțiunea cu statul. Acestea erau scopurile nobile ale proiectului RO e-factură. Rezultatul final însă, este departe de succes. 

Este esențial ca Ministerul Finanțelor să recunoască dificultățile întâmpinate și să ofere sprijin real, nu doar promisiuni. Mai mult, ar trebui să investească serios în campanii de educare și conștientizare, oferind pași corecți și explicații tehnice complete.

În plus, dragă antreprenorule, meriți o perioadă de grație între șase și doisprezece luni, înainte să înregistrezi daune din care să nu mai poți scoate capul.

Data articol: 28 ianuarie 2024
Antreprenor, Co-owner NextUp

Vreau demo

Vreau demo gratuit

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.