Codul fiscal al firmei – Informații utile oamenilor de afaceri
Activitățile economice din România sunt reglementate foarte precis prin regulamente, metodologii și legi, care împreună au rolul de a sprijini desfășurarea afacerilor într-un mod cât mai clar atât pentru investitori, cât și pentru instituțiile statului român. Un domeniu important în această privință este reglementarea activității fiscale în vederea stabilirii și plătirii fără greutate a datoriilor reprezentate de taxe și impozite către statul român. Orice comerciant, înainte de a-și începe activitatea, trebuie să primească o autorizare ce permite funcționarea ei, o condiție obligatorie a ei fiind obținerea unei înregistrări fiscale la Registrul Comerțului. Prin acest demers firmele primesc coduri de identificare fiscală ca fiind o formă de identificare a întreprinderii respective.
În articolul de mai jos vei afla ce este codul fiscal al firmei, ce prevederi legislative reglementează situația și care este procedura practică de obținere a unui astfel de cod. De asemenea, vei putea afla cum se face verificarea codului fiscal al unei firme, unde se poate consulta CIF-ul, ce informații utile pot fi obținute prin această procedură și care este diferența între CUI și CIF.
Ce este codul fiscal al firmei?
Codul fiscal al firmei este o modalitate de identificare a persoanelor fizice și juridice care au intenția să desfășoare activități comerciale. Având în vedere acest element, fiecare cod de identificare fiscală este unic, neputând fi modificat în timp. În funcție de categoria juridică a comercianților există 5 tipuri de coduri de identificare fiscală.
- Codul de înregistrare fiscal pentru persoane fizice care nu sunt comercianți și care obțin venituri din activități independente;
- Număr de înregistrare fiscal pentru persoane fizice, fără CNP;
- CNP-ul atribuit la naștere pentru persoanele fizice (în acest caz CNP-ul coincide cu codul de identificare fiscal);
- Codul de identificare fiscal pentru persoane juridice care nu sunt comercianți și pentru entități fără personalitate juridică;
- Cod de identificare fiscală pentru comercianți, persoane juridice și fizice.
1.1. Legislația cu privire la codul fiscal al firmei
Legislația cu privire la codul de identificare fiscală a unei firme este prezentă în Codul Fiscal, acesta cunoscând de-a lungul timpului modificări care aveau drept scop ușurarea activității economice. Cea mai importantă lege care reglementează domeniul este legea numărul 359 din 8 septembrie 2004, care avea ca principală prevedere obligativitatea oricărui comerciant ce activează la nivel național, indiferent de domeniul în care își desfășoară afacerile, să primească în momentul autorizării funcționării un număr de identificare unic ca modalitate de înregistrare fiscală.
O altă lege importantă este legea numărul 207 din 2015 cu privire la Codul de procedură fiscală. Articolul 81 al prezentei legi precizează că atribuirea codului de identificare fiscală se realizează doar de către organele fiscale centrale, excepție făcând cazurile în care legea prevede altceva în mod explicit. Articolul 82 al aceleiași legi precizează categoriile de persoane fizice și juridice care au obligația de a primi o astfel de formă de identificare.
1. Procedura de eliberare a codului fiscal al firmei
Documentele legislative ale statului român precizează în mod clar care este procedura de obținere a codului de înregistrare fiscal al firmelor ce desfășoară activități comerciale în România. Pașii necesari pentru această operațiune sunt următorii:
- Înainte de începerea activității economice comercianții sunt obligați să depună la Biroul unic din cadrul Oficiului Registrului Comerțului o cerere de emitere a CIF-ului. De menționat este faptul că birourile unice sunt prezente în toate reședințele de județ din țară, pe lângă tribunalele județene;
- Cererea de înregistrare în Registrul Comerțului este admisă de către un judecător delegat sau de către o persoană îndreptățită să facă acest lucru. Această aprobare este o condiție obligatorie a continuării procedurii. În lipsa ei firma nu va putea fi înregistrată la Registrul Comerțului;
- Ministerul Finanțelor Publice atribuie codul de identificare fiscală într-un termen de maxim 10 zile de la depunerea cererii.
În momentul finalizării procedurii comercianții vor primi un document în care sunt precizate două numere de identificare. Codul de identificare fiscal se prezintă sub forma unei succesiuni de litere și cifre din maxim 12 caractere. În cazul plătitorilor de TVA este obligatorie prezența literelor RO la începutul codului, iar în cazul neplătitorilor de TVA se primește un cod în care cele două litere lipsesc. Succesiunea de cifre reprezintă numărul de ordine, codul încheindu-se cu o cifră de control.
Al doilea număr de identificare este numărul din Registrul Comerțului care precizează în care tip de registru a fost înscrisă firma. În acest caz există trei variante, cea a registrului pentru persoane juridice, ce va avea un număr ce va începe cu litera J, cea a registrului pentru persoane fizice autorizate, ce va avea un număr ce începe cu litere F și cea a registrului pentru întreprinderi familiale sau cooperative, al cărui număr va începe cu litera C. În continuare vor fi trecute cifre care reprezintă codul numeric al județului în care s-a făcut înscrierea, numărul de ordine și anul în care a fost înmatriculată firma. Un exemplu în acest sens este numărul de forma F12 / XXXX / 2021.
Verificarea codului fiscal al firmei
Ministerul Finanțelor Publice pune la dispoziția celor interesați o modalitate prin care pot căuta informații utile despre toți agenții comerciali din România cu ajutorul codului fiscal al firmei. Baza de date centrale a Ministerului are informații ale tuturor contribuabililor de tip persoane juridice, de pe ultimii șase ani fiscali.
1. Unde se poate consulta codul fiscal al firmei
Modalitatea de obținere a informațiilor este foarte ușor de pus în practică, fie de pe site-ul oficial al Ministerului, fie prin intermediul unor firme specializate în acest domeniu. Prima opțiune este gratuită însă oferă mai puține informații decât utilizarea serviciilor specializate. A doua opțiune oferă informații suplimentare, dar, de regulă, este solicitată plata unei taxe pentru serviciile furnizate. Având în vedere că CIF-ul nu se poate modifica, există garanția ca informațiile obținute sunt exacte.
Metoda ideală de consultare a informațiilor este apelarea la mediul online, pe site-ul Ministerului existând o zonă special concepută în acest scop. Este nevoie doar de introducerea în câmpul special a codului de identificare fiscal, iar în câteva momente vor fi furnizate informațiile utile.
2. Informații ce pot fi obținute prin verificarea codului fiscal al firmei
Succesul în afaceri depinde și de asociații și firme cu care diverși agenți economici intră în contact. Situația financiară și juridică a acestora poate duce la luarea unei decizii cu privire la desfășurarea afacerilor în comun. Mulți oameni de afaceri nu știu că pot obține în mod legal informații cu privire la alte firme, acestea fiind puse la dispoziția cetățenilor români în mod gratuit, rămânând doar să se utilizeze această facilitate. Cu ajutorul ei se pot afla ce companii sunt profitabile la nivel național sau județean, evoluția numărului de angajați ce poate arăta dacă firma este sau nu în dezvoltare, chiar informații cu caracter juridic. Tot prin intermediul consultării codului de identificare fiscal se poate afla din cine este compus acționariatul unei firme, indiferent de dimensiunile acesteia.
Informațiile ce pot fi obținute prin verificarea codului fiscal al firmei sunt foarte utile pentru întreprinzătorii care pot în acest mod să verifice potențialii parteneri de afaceri.
- Bilanțul anual al firmei pe ultimii șase ani (se poate selecta anul dorit și se pot vizualiza informațiile de care este nevoie);
- Cifra netă de afaceri;
- Profitul;
- Capitalul;
- Vechimea pe piață;
- Domeniul de activitate (codul CAEN);
- Numărul de angajați.
Firmele specializate în furnizarea de informații pot oferi date suplimentare, ce ar putea să arate starea de sănătate a firmei sau modul de comportament al managerilor. În acest fel pot fi obținute date juridice diverse și rapoarte de bonitate. Aceste două tipuri de informații pot oferi date despre elemente precum implicarea firmei în diverse procese trecute sau prezente, probabilitatea mai mică sau mai mare de insolvență, efectuarea plăților la termen sau cu întârziere și nivelul creanțelor față de instituțiile statului.
Nu trebuie pierdut din vedere faptul că, spre diferență de codul de identificare fiscal care o dată înregistrat nu poate suferi modificări, chiar dacă afacerea își schimbă domeniul de activitate sau sediul, numărul de ordine din Registrul Comerțului poate fi altul în cazul în care sediul firmei se mută în alt județ. În acest caz firma primește un nou indicativ și un nou număr conform ordinii din Registrul Comerțului.
Informațiile obținute pe baza consultării CIF-ului pot avea un rol decisiv în desfășurarea unei activități economice profitabile. Studiile au arătat că atunci când managerii caută informații detaliate despre partenerii de afaceri și le integrează în utilizarea unor soluții bazate pe inteligența artificială, precum cele de software industrii, au cele mai mare șanse de dezvoltare durabilă a afacerilor. Domeniile în care pot fi aplicate aceste strategii sunt diverse.
- În construcții se poate ține evidența costurilor și a comenzilor către parteneri;
- În imobiliare este cunoscută profitabilitatea și veniturile ce pot apărea;
- În domeniul medical este cunoscut fără efort comportamentul de afaceri al furnizorilor, ceea ce poate duce la negocieri corecte;
- În turism;
- În tehnologie;
- În mentenanță și reparații.
Industriile care se pot bucura de avantajele unui astfel de software sunt extrem de diverse:
- Serviciile pot utiliza softul pentru facturare simplă și rapidă, pentru generarea diferitelor comenzi, putându-se chiar trimite e-mailuri automate către clienți în legătură cu facturile scadente;
- Retailul reprezentat de afaceri de genul magazinelor sau depozitelor poate folosi softul specializat pentru ținerea sub control a stocurilor, pentru realizarea documentelor obligatorii în mod automat și pentru obținerea unor rapoarte cu privire la vânzări, încasări și profitabilitate;
- Zona de e-Commerce (magazine online) poate beneficia de actualizarea automată a stocurilor în funcție de comenzi, de repartizarea cheltuielilor și de facturarea și de inventarul făcut fără intervenție directă;
- Zona de producție are de câștigat de pe urma preluării automate a comenzilor, de calcularea automată a accizelor sau taxelor către stat, de generarea imediată a comenzilor și de gestionarea stocurilor, inclusiv pe baza datei de expirare a diferitelor articole. Costurile sunt ținute sub control, pentru că sunt ușor de consultat.
Diferența între CUI și CIF
Codul de identificare fiscal este un mijloc util de identificare, legea prevăzând obligativitatea ca acesta să fie plasat pe toate documentele emise de firmă (facturi, comenzi, decizii etc.). În limbajul economic este utilizat termenul de CIF alături de termenul CUI (cod unic de înregistrare). De multe ori, folosirea în comun a termenilor provoacă unele nelămuriri pentru mulți nefiind clară care este diferența dintre cei doi termeni.
De fapt, CUI-ul și CIF-ul se referă la același număr de înregistrare, diferența fiind dată de terminologie. Mai exact, până în ianuarie 2007 regulamentele fiscale prevedeau ca termenul folosit pentru identificarea agenților comerciali să fie cel de CUI. După această dată s-a trecut la o altă denumire ce caracteriza mai bine realitatea economică și anume cea de CIF (codul de înregistrare fiscal). Practic, principala diferență între cei doi termeni este dată de momentul în care au fost utilizați, dar, de fapt, între cele două numere nu există nicio diferență.
Codul de identificare fiscal este obținut de la ANAF de către persoanele fizice autorizate în domeniul profesiilor liberale și de către ONG-uri. Aceste două categorii nu au trecut prin înregistrarea la Registrul Comerțului și nu dețin acest cod unic de înregistrare. Restul persoanelor fizice și juridice care au trecut prin înregistrare la Registrul Comerțului au deja codul unic de înregistrare fiscală ș nu trebuie să-l mai solicite.
În concluzie, codul de identificare fiscal reprezintă un element de identificare, pe care orice agent comercial trebuie să-l dețină pentru a-și desfășura activitatea în România. Viitorii oameni de afaceri trebuie să cunoască modalitatea de obținere a acestuia, dar și că prin intermediul său pot afla informații utile în legătură cu potențialii parteneri cu care vor desfășura diferite afaceri în anii ce urmează.
Surse foto:
pixabay.com