/>
Vreau demo

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Ce este franciza și cum funcționează: Ghidul antreprenorului informat

NextUp » Articole despre sisteme si software pentru antreprenori » Ce este franciza și cum funcționează: Ghidul antreprenorului informat

Dacă dezvoltarea unei afaceri și ideea găsirii unui model de business de succes ți se pare o provocare prea mare, o soluție modernă este franciza. Nu știi ce înseamnă acest tip de afacere, cum funcționează, care sunt avantajele, dar și dezavantajele oferite? Acest articol este special pentru cei care doresc să intre în lumea antreprenoriatului sau sunt deja dar caută un model de business promițător și un brand de succes.

Franciza este parte uriașă din afacerile moderne și a permis multor antreprenori să construiască un business la scară largă și profitabil. În acest articol,  privim mai detaliat asupra a ceea ce este o franciză, explorând modul în care funcționează procesul de business, analizând diferitele tipuri și identificând câteva exemple celebre.

Ce înseamnă franciza

Conform Dicționarului Cambridge, o franciză este un drept de a comercializa produsele sau serviciile unei companii într-o anumită zonă, folosind numele unei companii. Din punct de vedere legal, este un tip de licență. În esență, însă, franciza se referă la relația pe care francizorul o are cu francizații săi. Francizorul acordă unui francizat denumirea comercială și metodele sale de operare (sistemul său de desfășurare a afacerilor); francizatul este de acord, ca parte a contractului, să își desfășoare afacerea în conformitate cu termenii licenței. Este un acord care leagă două părți independente. 

Dincolo de definiția din dicționar, încercăm să explicăm care sunt aspectele pe care e bine să le cunoști și care sunt beneficiile unui astfel de model de business dacă vrei să intri într-un astfel de parteneriat. 

Prin urmare, franciza nu este o afacere în sine, ci un mijloc de a permite francizorului să își dezvolte baza de clienți și aria geografică de distribuție a serviciilor sau produselor, fără costurile financiare sau umane pe care le-ar cere expansiunea. 

Cum funcționează franciza

Atunci când o companie dorește să-și mărească cota de piață sau acoperirea geografică la un cost scăzut, își poate franciza produsul și numele mărcii. O franciză este un parteneriat de business între un francizor și un francizat. Francizorul deține afacerea originală și vinde dreptul de a-și folosi numele și ideea. Francizatul cumpără acest drept de a vinde bunurile sau serviciile francizorului în baza unui model de afaceri și a unei mărci comerciale existente.

Franciza reprezintă un model de business eficient pentru antreprenori de a începe o afacere, mai ales atunci când intră într-o industrie extrem de competitivă, cum ar fi fast-food-ul, sau într-o industrie care este stabilită și necesită timp pentru a-și dezvolta procesele operaționale de la zero. Principalul avantaj al achiziționării unei francize este că ai acces la numele unui brand consacrat, cunoștințele de management, procese și proceduri, instrumente financiare și valori. Nu va trebui să cheltuiți timp și resurse pentru a le construi și a le oferi clienților numele și produsul.

Modelul de afaceri tip franciză are o istorie binecunoscută în Statele Unite. Conceptul datează de la mijlocul secolului al XIX-lea, când două companii celebre – McCormick Harvesting Machine Company și I.M. Singer Company – au dezvoltat sisteme organizaționale, de marketing și distribuție recunoscute ca precursori ai francizei. Aceste structuri de afaceri noi au fost dezvoltate ca răspuns la producția de mare volum și i-au permis lui McCormick și Singer să-și vândă secerătoarele și mașinile de cusut pe o piață internă în expansiune.

Cele mai vechi francize de produse alimentare și ospitalitate au fost dezvoltate în anii 1920 și 1930. A&W Root Beer a lansat operațiunile de franciză în 1925. Howard Johnson Restaurants și-a deschis primul punct de vânzare în 1935, extinzându-se rapid și deschizând calea lanțurilor de restaurante și francizelor.

În sectorul alimentar, francizele au inclus mărci recunoscute precum McDonald’s, Taco Bell, Pizza Hut, Burger King, KFC etc. Alte francize populare în întreaga lume includ Starbuck, Hampton by Hilton, Days Inn, precum și 7-Eleven și Anytime Fitness, Dunkin, Auchan, Carrefour sau Marriott International.

Tipuri de franciză 

Cele trei tipuri principale de franciză sunt franciza în format de afaceri, franciza de distribuție a produselor și franciza de management – și fiecare funcționează diferit.

Poate cel mai comun tip de franciză, franciza în format de afaceri este atunci când un francizor dă drepturi asupra mărcilor comerciale, numelor comerciale, procesului de afaceri și sistemului de model de afaceri francizatului, contra cost. Francizorul este, de obicei, puternic implicat în conducerea afacerii, oferind sprijin continuu, consiliere și instruire, iar ambele părți trebuie să respecte anumite linii directoare și așteptări prin intermediul contractului de franciză.

Ați putea spune că această franciză este similară cu o relație furnizor-distribuitor, francizorul fiind responsabil de crearea și furnizarea produsului și francizatul pentru vânzarea acestuia. Aici, totul este despre produs, spre deosebire de instruire și asistență. 

Nu există atât de multe linii directoare și restricții implicate, ceea ce înseamnă că francizatul are mult mai multă independență. Similar cu franciza în format de afaceri, francizatul trebuie să plătească taxe pentru utilizarea mărcilor comerciale și a numelor comerciale.

O franciză de management se concentrează pe francizat care gestionează franciza. Accentul este pus pe dezvoltarea afacerii, supravegherea afacerii și gestionarea echipei, spre deosebire de a fi puternic implicat în desfășurarea activităților de zi cu zi. Francizatul este obligat să plătească taxe pentru utilizarea mărcilor comerciale.

Ce e bine să știi despre franciză

Contractele de franciză sunt complexe și variază în funcție de fiecare francizor. De obicei, un contract de franciză include trei categorii de plată către francizor. În primul rând, francizatul trebuie să achiziționeze drepturile controlate sau marca comercială, de la francizor sub forma unei taxe în avans. În al doilea rând, francizorul primește adesea plăți pentru furnizarea de servicii de instruire, echipamente sau consiliere în afaceri. În cele din urmă, francizorul primește redevențe în curs sau un procent din vânzările operațiunii.

Un contract de franciză este temporar, asemănător cu închirierea unei afaceri. Nu înseamnă că proprietatea afacerii este deținută de către francizat. În funcție de contract, acordurile de franciză durează de obicei între cinci și 30 de ani, cu penalități grave în cazul în care un francizat încalcă sau reziliază prematur contractul.

În România, afacerile cu franciză funcționează în conformitate cu Ordonanța nr. 52 din 28 august 1997, care stabilește regimul juridic al francizei. Există francize de succes într-o diversitate de industrii, branduri recunoscute la nivel mondial, lucru care dovedește că acest model de afaceri poate fi un succes. Bineînțeles, reușita depinde de mai mulți factori, cum ar fi gestionarea eficientă, localizarea sau cererea pieței. 

Cât costă o franciză? 

Prețul unei francize depinde de factori diverși precum domeniul de activitate, competiția, celebritatea brandului și cerințele francizorului. În primul rând, francizatul va trebui să plătească o taxă de de franciză de intrare, care poate fi o sumă considerabilă dacă este vorba despre o marcă foarte cunoscută la nivel internațional. 

Odată cu achiziționarea unei francize, mai pot apărea și alte costuri. Poate fi nevoie să plătești o redevență sau o taxă recurentă, în funcție de cum se stabilește în contractul de franciză sau de politica francizorului. 

Mai mult decât atât, trebuie să iei în calcul și investiția în echipamente sau stocuri pentru a putea demara afacerea, la care se adaugă și costurile de marketing și publicitate. Chiar dacă francizorul va aloca o anumită sumă pentru promovarea afacerii, și francizatul va trebui să aloce fonduri pentru marketing. Alte costuri pe care trebuie să le iei în considerare sunt cele cu chiria spațiului, salariile și beneficiile personalului, utilitățile, asigurările sau alte costuri operaționale și administrative. 

Avantajele francizei de ambele părți

Franciza poate fi o oportunitate excelentă pentru brandurile consacrate existente, care au un istoric puternic și succes. Pentru unii proprietari de afaceri sau antreprenori existenți, franciza poate fi un model de business care vine cu multe avantaje.

Avantajele francizei pentru francizat

Unul dintre beneficiile francizei pentru francizat este asistența în afaceri pe care o primește de la francizor. În funcție de termenii contractului de franciză și de structura afacerii, francizatul poate primi în esență o afacere la cheie. Li se pot furniza marca, echipamentul, consumabilele și planul de publicitate – în esență tot ce au nevoie pentru a deschide afacerea. Aceste cunoștințe pot fi esențiale pentru a conduce o afacere de succes și o fac mult mai ușor decât începerea unei afaceri de la zero.

Un mare beneficiu pe care francizații îl primesc atunci când deschid o franciză este recunoașterea brandului companiei – mamă. Dacă începi o afacere de la zero, ar trebui să construiești brandul și baza de clienți de la zero, ceea ce ar dura timp.

Francizele, pe de altă parte, sunt deja afaceri bine-cunoscute, cu baze de clienți stabile. Deci, atunci când deschizi o franciză cu acest brand recunoscut, oamenii vor ști automat care este afacerea, ce oferi și la ce se pot aștepta.

În general, francizele au o rată de eșec mai mică decât afacerile individuale. Când un francizat cumpără o franciză, se alătură unui brand de succes, precum și unei rețele care îi va oferi sprijin și sfaturi, ceea ce face mai puțin probabil să piardă în afaceri. De asemenea, francizele și-au dovedit deja conceptul de afaceri, așa că ai asigurarea că produsele sau serviciile pe care le vei oferi sunt la cerere.

Un alt beneficiu al francizei este dimensiunea mare a rețelei. Dacă operezi o afacere de sine stătătoare, comenzile vor fi mai mici. O rețea de francize are posibilitatea de a achiziționa bunuri cu reduceri susbstanțiale, cumpărând în cantități foarte mari. Compania-mamă poate folosi dimensiunea rețelei pentru a negocia oferte de care beneficiază fiecare francizat. Un cost mai mic al mărfurilor scade costurile totale de operare ale francizei.

Demararea unei afaceri presupune un risc. Acest lucru este valabil indiferent dacă un proprietar de afaceri deschide o afacere independentă sau cumpără o franciză. Dar, riscul este mai mic la deschiderea unei francize. Majoritatea francizelor sunt deținute de companii consacrate care au testat și dovedit modelul de afaceri al francizei pe mai multe piețe.

Una dintre cele mai mari lupte ale oricărei noi afaceri este găsirea clienților. Francizele, pe de altă parte, vin cu recunoaștere instantanee a brandului și o bază de clienți loiali. Chiar dacă deschizi prima sucursală a unei francize într-un oraș mic, există o probabilitate mare ca potențialii clienți să fie deja familiarizați cu brandul.

Avantajele francizei pentru francizor

Avantajele francizei nu se aplică doar francizatului, desigur. Francizorul ar trebui, de asemenea, să cântărească argumentele pro și contra înainte de a decide să intre în acest model de afaceri. Așadar, iată care sunt beneficiile francizei de care se poate bucura francizorul:

Una dintre cele mai mari bariere în calea expansiunii pentru întreprinderile mici sunt banii. Și, deși există mai multe opțiuni de împrumut pentru afaceri, acestea nu sunt întotdeauna obținute. Francizarea afacerii tale este un proces de durată, dar are și potențialul de a-ți aduce mult profit sub formă de taxe de franciză.

Extinderea afacerii ca franciză îți permite să te extinzi cu puține datorii. Afacerea se extinde pe măsură ce capitalul devine disponibil de la francizați în loc să își asume datorii prin împrumuturi. De asemenea, francizorul împărtășește un risc minim cu francizatul, deoarece francizatul își asumă răspunderea generală a francizei.

Deschiderea primei afaceri este costisitoare și consumatoare de timp. Deschiderea unei a doua locații poate fi aproape la fel de dificilă. Atunci când această sarcină este împărțită cu un alt partener de afaceri, acesta îți susține efortul și te poate ajuta să crești.

Unul dintre marile probleme ca owner de business este angajarea și gestionarea angajaților. În calitate de francizor, singurul suport pe care trebuie să-l oferi francizatului sunt cunoștințele de afaceri. În general, francizorul nu se implică în gestionarea, angajarea și concedierea angajaților.

Această supraveghere minimă a angajaților permite francizorului să se concentreze pe creșterea afacerii în loc de operațiunile de zi cu zi. În loc să-și facă griji dacă un angajat își face sau nu treaba, francizorul se concentrează pe imaginea de ansamblu a succesului în afaceri, această sarcină revenind francizatului.

Unul dintre numeroasele beneficii ale francizei este creșterea gradului de cunoaștere a brandului. Cu cât brandul are mai multe locații, cu atât mai mulți oameni vor intra în contact cu acesta. Și cu cât acești clienți ajung să cunoască și să iubească mai mult brandul, cu atât afacerea va fi mai profitabilă și mai de succes. 

Unul dintre cele mai mari beneficii pentru francizor într-un contract de franciză este capacitatea de a se extinde fără creșterea riscului. Deoarece francizatul își asumă datoria și răspunderea de a deschide o unitate sub numele francizei, francizorul obține toate beneficiile unei locații suplimentare fără a-și asuma riscul pierderii.

Dezavantajele francizei de ambele părți

Dezavantajele francizei pentru francizat

Deși există multe avantaje ale francizei, nu ar fi corect să nu ne gândim că nu există și dezavantaje. Așadar, iată care sunt riscurile care vin la pachet cu o franciză pentru francizat:

În timp ce o franciză îi permite francizatului să fie propriul șef, totuși acesta nu deține în totalitate controlul asupra afacerii și nici nu poate lua decizii fără a ține cont de opinia francizorului.

Pentru majoritatea francizaților, cel mai frustrant dezavantaj cu care se confruntă este că trebuie să respecte restricțiile prevăzute în contractul de franciză. Francizorul poate exercita un anumit grad de control asupra majorității afacerii în franciză și asupra deciziilor luate de francizat.

În funcție de contractul de franciză, francizorul poate controla oricare dintre aceste aspecte ale afacerii: locația afacerii, orele de funcționare, prețuri, imaginea și decorul, tipul de produse, publicitate și marketing.

Aceste condiții sunt stabilite în contract și sunt puse în aplicare pentru a menține uniformitatea între diferitele francize și marca generală, dar pot fi, de asemenea, frustrante și limitative pentru francizat.

Investiția inițială a taxei de franciză oferă o mulțime de beneficii pentru francizat, dar poate fi și costisitoare, mai ales dacă te alături unei francize foarte bine cunoscute și profitabile. Deși acest lucru se traduce adesea în profituri mai mari, a veni cu acești bani inițiali poate pune o presiune asupra oricărui proprietar de afaceri mici.

Pe lângă investiția inițială pe care va trebui să o asiguri pentru a cumpăra franciza, există costuri suplimentare, permanente, care sunt diferite în funcție de fiecare franciză în parte. În cadrul contractului de franciză ar trebui enumerate costurile curente ale francizei. Aceste costuri pot include redevențe, costuri de publicitate și o taxă pentru serviciile de formare.

Deși unul dintre beneficiile deținerii unei francize este rețeaua de sprijin pe care o primește, aceasta are și potențialul de conflicte. Orice relație de afaceri atât de strânsă, mai ales atunci când există un dezechilibru de putere, vine cu riscul ca părțile să nu se înțeleagă.

Fie că este vorba de lipsă de sprijin sau pur și simplu de o ciocnire de personalități, relația de afaceri apropiată dintre francizor și francizat este predispusă la conflicte. Un francizor ar trebui să analizeze toți potențialii francizați înainte de a intra în afaceri cu aceștia și, în calitate de francizor, ar trebui să folosești această oportunitate pentru a înțelege personalitatea și stilul de management al francizorului.

Un alt dezavantaj al francizei este lipsa de intimitate. Acordul de franciză va prevedea probabil că francizorul poate supraveghea întregul ecosistem financiar al francizei. Această lipsă de confidențialitate financiară poate fi văzută de francizat ca un dezavantaj al deținerii unei francize; cu toate acestea, poate fi o problemă mai mică dacă luăm în considerare primirea îndrumărilor financiare.

Dezavantajele francizei pentru francizor

În timp ce francizorii primesc o mulțime de beneficii de la începerea unei francize, există și câteva dezavantaje de luat în considerare.

Când un proprietar de afaceri deschide o afacere independentă, aceasta păstrează controlul complet asupra mărcii sale și asupra fiecărei decizii care se întâmplă în cadrul afacerii.

Atunci când un francizor îi permite unui francizat să deschidă o afacere sub marca lor, ei renunță (de fapt, vând) o parte din controlul asupra brandingului afacerii mici. În timp ce acordul de franciză ar trebui să conțină prevederi și reguli puternice care să ghideze deciziile luate de francizat, francizații tăi nu vor fi clone. Ei vor gândi și acționa diferit, iar brandul ar putea ajunge să sufere din anumite privințe.

De fiecare dată când închei un acord de afaceri cu alte persoane, te expui riscului unor dispute legale. Un acord de franciză bine elaborat și aprobat de un avocat ar trebui să limiteze riscul de dispute legale între francizor și francizați, dar aceste dispute nu sunt excluse.

Când un francizor începe o franciză, există un cost de pornire pentru a pune afacerea în funcțiune. Un francizor trebuie să se asigure că deține un contract de franciză conceput de un avocat cu experiență în acest domeniu.

De asemenea, poate angaja un consultant de franciză pentru expertiză în timpul acestui proces. Începerea unei francize necesită o investiție inițială de timp și bani din partea francizorului.

Dacă îți dorești să intri în lumea antreprenoriatului, investiția într-o afacere în franciză este o opțiune de luat în calcul. Acest lucru se datorează faptului că investești într-un brand bine cunoscut și recunoscut. 

Așadar, sperăm că informațiile de mai sus ți-au fost de ajutor și ai înțeles ce este o afacere în franciză și care sunt măsurile de precauție pe care ar trebui să le iei pentru a preveni riscurile și a asigura un succes durabil. NextUp îți este alături cu un soft ERP practic și intuitiv pentru a gestiona afacerea în mod inteligent și organizat. 

Data articol: 17 noiembrie 2024

Vreau demo

Vreau demo gratuit

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.