Sustenabilitatea afacerii – ce trebuie sa faca antreprenorii si intreprinderile pentru a functiona sustenabil
Pana acum 30 de ani, sustenabilitatea in afaceri nu reprezenta un subiect de interes prea discutat de catre marile companii ale lumii, nici de start-up-urile care incercau sa supravietuiasca pe piata. Cu toate acestea, astazi, ea reprezinta o componenta economica extrem de importanta, pentru ca este o conditie obligatorie daci iti doresti sa primesti finantari si fonduri pentru a-ti incepe propriul business.
Astfel, sustenabilitatea afacerilor este vazuta acum ca o metoda sigura pentru o afacere de succes. Scopul ei este de a se preocupa de mediul inconjurator si de societatea in care activeaza, folosind, in acelasi timp, elemente inovative care sa influenteze si incasarile business-ului intr-un mod pozitiv. Astfel, toata lumea are de castigat. Totusi, pentru multi antreprenori aflati la inceput de drum, o afacere sustenabila poate reprezenta o adevarata provocare. De aceea, articolul de mai jos vine in ajutorul tau cu informatii si sfaturi care te vor ajuta sa faci pasul urmator in drumul tau catre succes.
Continut
Sustenabilitatea afacerii – ce inseamna?
Daca te-ai intrebat pana acum ce inseamna sustenabilitate in afaceri, aici vei gasi raspunsul mult asteptat. Ei bine, un business sustenabil este acela in care preocuparea pentru mediul inconjurator, profitabilitatea si angajamentul social fata de oameni si de comunitate sunt in totala armonie. Sa conduci un astfel de business inseamna sa te folosesti de resursele proprii, pentru a reduce orice impact negativ asupra naturii sau, cel putin, sa il minimizezi pe cat de mult posibil.
Conceptul de afacere sustenabila poate fi explicat ca „a face mai mult cu mai putin”. Astfel, vei avea nevoie de un plan de afaceri care sa maximizeze efectele pozitive ale activitatii tale si sa minimizeze impactul negativ asupra mediului si oamenilor. Acest lucru se poate dovedi o practica destul de complicata, pentru ca nu presupune doar respectarea unor legi si reglementari. Este necesar ca antreprenorii sa isi asume responsabilitatea pentru o dezvoltare durabila. Ea este conceputa pentru a raspunde la nevoile actuale ale economiei, fara a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a le satisface pe ale lor.
De asemenea, managementul durabilitatii nu trebuie privit doar ca un lucru pozitiv pentru mediul inconjurator. Antreprenorii au si ei mult de castigat urmand aceasta practica. Aratand faptul ca o afacere adopta ideea de sustenabilitate si felul in care o pune in practica, avantajul competitiv devine unul major. Astfel, capacitatea de a atrage clienti, personal, investitori sau furnizori devine din ce in ce mai mare.
Sustenabilitatea planului de afaceri se adreseaza celor doua categorii de interes principale: efectul business-ului asupra mediului si efectul asupra societatii. Scopul adoptarii unei astfel de strategii este de a avea un impact pozitiv in cel putin unul dintre aceste domenii. Atunci cand afacerile, indiferent ca este vorba despre start-up-uri sau despre companiile mari, nu isi asuma responsabilitatea, apar probleme precum: nedreptatea sociala, inegalitatea, poluarea si degradarea mediului inconjurator.
Daca iti doresti ca afacerea ta sa fie sustenabila si durabila, trebuie sa iei in considerare diversi factori economici, de mediu si sociali, atunci cand urmeaza sa iei decizii care iti influenteaza activitatea. De asemenea, monitorizarea ideilor pe care le-ai pus in practica este necesara. Adevarul este ca nu pot exista doua strategii la fel. Fiecare companie trebuie sa adopte un plan care sa impacteze pozitiv obiectivele sale pe termen lung si valorile organizationale.
Sustenabilitatea in afaceri poate insemna:
- utilizarea unor materiale durabile in procesul de fabricatie;
- evitarea folosirii materiilor prime si incurajarea refolosirii celor reciclate;
- informarea clientilor cu privire la practicile de reciclare;
- reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera prin optimizarea lanturilor de aprovizionare;
- sponsorizarea educatiei copiilor din comunitatea locala;
- folosirea unor surse regenerabile de energie;
Desigur, acestea sunt doar cateva practici pe care le poti pune in aplicare, pentru ca totul depinde de specificul activitatii companiei tale.
Idei de afaceri sustenabile
Din ce in ce mai multi antreprenori cauta idei de afaceri sustenabile, deoarece, au realizat faptul ca ele pot conduce la succesul unui business. De ce se intampla acest lucru? Pentru ca majoritatea investitorilor sau organizatiilor care aloca fonduri, au inceput sa foloseasca parametri de mediu si parametri sociali pentru a analiza impactul etic ale unei afaceri, precum: amprenta de carbon a unei comapnii, eforturile de dezvoltarea a comunitatii din care face parte, utilizarea apei, diversitatea personalului si multe altele.
Studiile realizate in ultimii ani au demonstrat faptul ca firmele care indeplinesc astfel de conditii au o performanta financiara imbunatatita, mai putine datorii si atrag investitori. Astfel, „a face bine” poate avea un impact direct asupra companiei de a o „duce bine”.
Asadar, daca iti doresti sa incepi o afacere sustenabila, iata cateva idei de business:
- valorificarea mobilierului vechi – ce poate fi mai reprezentativ pentru economia circulara daca nu reconditionarea si reutilizarea pieselor de mobilier invechite, care nu mai sunt folosite. In fiecare zi oamenii arunca mobila uzata, iar o astfel de afacere reprezinta o oportunitate excelenta de a contribui la valorificarea ei.
- servicii de curatenie verzi – din ce in ce mai multe persoana vor sa se bucure de avantajele pe care produsele organice le au, mai ales atunci cand vine vorba despre sanatate. Majoritatea celor de curatare au in compozitia lor substante chimice care polueaza apa si sunt un factor de risc pentru copiii, animale de companie, dar si adulti. Astfel, o afacere care foloseste alternative organice va avea un avantaj competitiv foarte mare.
servicii de colectare a deseurilor de tip DEEE – o buna parte din populatia unei comunitati se axeaza pe reciclare, insa nu multe persoane stiu ce sa faca atunci cand vine vorba despre deseurile electrice, electronice si electrocasnice. Aruncarea lor la gunoi este extrem de nociva pentru mediul inconjurator. Din pacate, nu exista si pentru DEEE containere speciale la fiecare pas, iar transportarea la centre nu este o solutie pe care oamenii o iau in considerare. Astfel, poti oferi servicii de colectare, ce ajuta mediul si iti aduc si profit.
Indiferent de afacerea pe care vrei sa o incepi sau o ai deja, trebuie sa iei in considerare ca ea poate fi crescuta cu multa organizare si control. Acest lucru ti-l poate oferi doar un soft inteligent, care ajuta angajatii sa lucreze mai eficient si fara stres, asa cum este softul ERP. Practic, te scapa de munca repretitiva si iti da voie sa te concentrezi pe lucrurile cu adevarat importante. Printre avantajele sale se numara:
- gestiune de stocuri si servicii;
- acces in timp real la date financiare;
- contabilitate;
- viziune mai clara asupra afacerii;
- facturare automata;
- rapoarte de analiza financiara;
- vizibilitate pentru e preveni pierderile;
- control total asupra afacerii;
- mai mult timp liber ca antreprenor;
Acestea sunt doar cateva dintre avantajele de care te poti bucura apeland la servicii de software. Inteligenta artificiala este perfecta pentru atunci cand vrei sa stii mai multe, cand nu mai poti face tu totul sau pentru atunci cand afacerea ta a crescut si trebuie gestionata cat mai eficient. Este pasul urmator daca esti pregatit sa scalezi.
Sustenabilitatea unei afaceri – sfaturi si idei pentru un astfel de business
Fiecare antreprenor s-a intrebat, cel putin odata, ce demersuri ar trebui sa faca pentru a se bucura de o dezvoltare durabila si o afacere sustenabila. Ei bine, solutia consta in managementul pe care il adopti, iar el poate fi impartit in trei dimensiuni care contribuie la o dezvoltare durabila: economica, de mediu si sociala. Toate cele trei se afecteaza si influenteaza reciproc. De exemplu, daca ai un consum redus de resurse, poti beneficia de costuri mai mici si o profitabilitate mai mare.
Dezvoltarea economica
Rentabilitatea (raportul intre profitul net si capitalul permanent) este mai mult decat necesara pentru afaceri, pentru ca reprezinta singurul mod de supravieturie al business-ului. Multi antreprenori se afla in dificultate atunci cand trebuie sa dezvolte un plan de afaceri sustenabil, insa startul este cel mai greu. Pentru inceput, fiecare antreprenor vrea sa se asigure ca afacerea sa se va dezvolta, ca poate recruta angajati si ca poate avea profit cat mai mult timp in viitor. Astfel, tot ceea ce faci din punct de vedere social si ecologic, trebuie sa se plieze perfect cu profitabilitatea, adica cu partea economica.
Problemele de mediu
Atunci cand vine vorba despre mediul inconjurator, trebuie sa te asiguri ca afacerea ta este condusa intr-un mod cat mai durabil, pentru a nu dauna climei, mediului sau resurselor naturii, care sunt oricum din ce in ce mai limitate. Spre exemplu, o strategie folosita de multi antreprenori este folosirea energiei regenerabile. De asemenea, impactul negativ asupra mediului inconjurator poate fi minimizat prin:
- organizarea meeting-urilor online;
- reducerea emisiilor;
- oprirea aparaturii pe timp de noapte;
- eficientizarea calatoriilor;
- reducerea consumului de apa;
- colectarea deseurilor;
Toate acestea sunt probleme destul de serioase pe care natura le infrunta, iar tratarea lor nu va face un bine doar mediului, ci poate reduce costurile afacerii si sa creasca profitabilitatea.
Probleme sociale
Cu siguranta te-ai intrebat cum ar putea influenta in bine societatea afacerea pe care o ai. Ei bine, gandeste-te la compania ta ca la un bun cetatean. Managementul durabilitatii inseamna asumarea responsabilitatii nu numai pe plan intern, ci si extern. In linii mari, acest lucru presupune ca nimeni sa nu fie exploatat pentru ca tu sa faci bani. Pe plan extern, se poate vorbi de achitarea taxelor conform fiecarei tari in care activezi, colaborarea cu furnizori acreditati in domeniul tau de interes si multe altele. De asemenea, tot la aspecte sociale se poate vorbi despre cele care graviteaza in jurul managementului intern. Se spune ca o afacere responsabila trebuie sa asigure angajatilor sau satisfactie, egalitate de sanse, echilibru, siguranta, diversitate si un mediu de lucru sigur.
Cum creezi o strategie de afaceri durabila:
- 1. Evalueaza problemele si stabileste obiectivele
Incearca sa intelegi ce inseamna sustenabilitate pentru firma ta (echipa, clienti, industrie). Ia in considerare parerea fiecarui grup despre: deseurile generate de activitate, practici de angajare, scopul produsului sau impactul asupra comunitatii locale. Fiecare raspuns te va ajuta sa stabilesti obiective de sustenabilitate.
- 2. Stabileste misiunea
Dupa ce te-ai asigurat ca obiectivele sunt aliniate cu dorintele tale si a echipei, incepe sa defineste misiunea afacerii tale. Avand o misiune puternica, eficienta si distincta, te vei putea concentra pe ce trebuie sa faci. Ea ar trebui sa surprinda atat valorile organizatiei, cat si scopul ei si sa serveasca drept motiv pentru care faci ceea ce faci. Practic, ar trebuie sa defineasca: cine, ce, cand, unde si de ce.
- 3. Lucreaza la strategie
Odata ce ai stabilit obiective clare si o misiune, vine momentul sa iei in calcul o strategie de afacere cat mai durabila. Sa gasesti un plan de sustenabilitate este important, insa nu uita sa o faci asigurandu-te ca afacerea ramane profitabila. Nu poti sa te bucuri de succes si sa ajuti mediul daca nu ramai in afaceri. Ia in considerare cum influenteaza actiunile firmei tale planeta, oamenii, dar si profitul. Cel mai important la acest capitol este sa nu faci mai mult decat poti duce. Nu se asteapta nimeni ca peste noapte business-ul tau sa devina revolutionar si sa ajute atat natura, cat si comunitatea locala. Incepe cu schimbari mici. De exemplu, diminueaza electricitatea folosita. De asemenea, te poti concentra spre a oferi clientilor produse durabile. Studiile arata faptul ca o mare parte dintre consumatori doresc sa cumpere de la branduri care fac bine din punct de vedere social, dar si mediului.
- 4. Implemeteaza strategiile si evalueaza rezultatele
De la gandirea unor strategii sustenabile, pana la implementarea lor si obtinerea unor rezultate efective este o cale lunga, dar nu imposibila. Pe masura ce aplici aceste strategii nu uita sa verifici periodic eficienta lor si efectul pe care il au. Doar in acest fel iti vei atinge obiectivele si iti vei indeplini misiunea. Un lucru pozitiv pe care il poti face este parteneriatul cu o organizatie care are o misiune similara. Te poate ajuta sa progresezi mult mai rapid.
Asadar, sustenabilitatea unei afaceri trebuie sa reprezinte una dintre principalele preocupari ale antreprenorilor, mai ales daca iti doresc sa scaleze business-ul si sa treaca la nivelul urmator!