SAF-T 2024: Calendarul termenelor Declarației 406 la ANAF
România a introdus raportarea obligatorie în format digital a informațiilor fiscale și contabile SAF-T prin intermediul fișierului standard de control fiscal (Standard Audit File for Tax) în 2022. Provocările în raportarea SAF-T și depunerea Declarației 406 la ANAF provin fie din volumul mare de date financiare, fie din lipsa unor informații sau codificări de taxe.
Specialiștii atrag atenția că în acest context devine absolut necesară o analiză completă a procedurilor firmei. Colectarea informațiilor și întocmirea rapoartelor financiare și de gestiune, precum și a fluxurilor prin care interacționează departamentele interne pentru a genera rapoartele necesare generării raportării SAF-T înseamnă ajustarea sistemului informatic al companiei în raport cu noile cerințe.
Ce înseamnă raportarea SAF-T
Standard Audit File for Tax, cunoscut sub denumirea prescurtată SAF-T, este un format electronic (.xml) folosit pentru transferul eficient al datelor contabile de la companii către autoritățile fiscale sau auditorii externi.
Prin raportarea SAF-T se transmit în acest format predefinit, un volum considerabil de informații, despre toate înregistrările legate de activitatea economică a unei firme: înregistrări contabile și fiscale, încasări și plăți, date referitoare la mijloacele fixe și mișcările produselor din stoc. SAF-T a fost adoptat pentru prima dată în Portugalia și a fost ulterior adoptat în multe alte țări din Europa.
SAF-T reprezintă una dintre cele mai complete raportări pe care firmele din România trebuie să le respecte. Așa că nu este surprinzător faptul că multe companii se confruntă cu dificultăți în implementarea raportării. Dar, scopul principal al raportării SAF-T este de a simplifica procesul de audit fiscal și de a preveni frauda fiscală. Se presupune că în timp se va renunța la multitudinea de declarații pe care contribuabili trebuie să le depună.
Dacă inițial, fișierul SAF-T era obligatoriu doar pentru contribuabilii mari, din 2023 și contribuabilii mijlocii au fost nevoiți să depună Declarația 406 la ANAF. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit calendarul termenelor SAF-T, orientativ pentru 2024. Fișierul SAF-T se transmite online, prin Formularul 406, conform regulilor stabilite prin Ordinul Fiscului 1.783/2021.
Când depui SAF-T la ANAF în 2024
Pentru a facilita depunerea Declarației 406, ANAF oferă informații ajutătoare pe site-ul anaf.ro. Data limită pentru transmiterea formularelor privind fișierul standard de control fiscal este ultima zi calendaristică din luna depunerii, reprezentând luna calendaristică imediat următoare perioadei pentru care a fost pregătită Declarația informativă 406.
Acesta este calendarul termenelor SAF-T 2024 pe care contribuabilii mari și mijlocii trebuie să-l respecte:
- Depunerea lunară. Declarația se depune în luna curentă pentru luna anterioară: 29 februarie 2024; 31 martie 2024 (se amână automat pentru 1 aprilie); 30 aprilie 2024; 31 mai 2024; 30 iunie 2024 (se amână automat pentru 1 iulie), 31 iulie 2024, 31 august 2024 (se amână automat pentru 2 septembrie), 30 septembrie 2024, 31 octombrie 2024, 30 noiembrie 2024 (se amână automat pentru 2 decembrie), 31 decembrie 2024, 31 ianuarie 2025;
- Depunerea trimestrială. Declarația se depune în luna de după trimestrul vizat: 30 aprilie 2024; 31 iulie 2024; 31 octombrie 2024; 31 ianuarie 2025;
- Depunerea anuală se depune numai pentru partea de active (la termenul situațiilor financiare anuale);
- Depunerea la cerere se depune numai pentru partea de stocuri și se face în cel mult 30 de zile calendaristice de la solicitarea expresă a Fiscului.
De asemenea, contribuabilii nerezidenți în România, dar care sunt înregistrați în scopuri de TVA în România, vor depune o declarație SAF-T simplificată, doar cu achizițiile și vânzările derulate prin codul de TVA din România.
Dincolo de transmiterea lunară sau trimestrială a datelor financiar-contabile și fiscale, fișierul SAF-T are și o componentă care obligă companiile să furnizeze anual autorităților raportări precise și complete despre activele deținute, indiferent că este vorba de achiziții, amortizări, modernizări, transferuri sau alte operațiuni de acest fel.
Raportarea SAF-T la ANAF va deveni obligatorie pentru contribuabilii mici de la 1 ianuarie 2025.
Echipa NextUp este pregătită să parcurgă acest maraton împreună cu firma ta, utilizând soluțiile tehnice ERP de raportare SAF-T 2024 pentru a păși cu dreptul în noua eră a digitalizării relației cu autoritățile fiscale.
Ce amenzi riști dacă nu respecți calendarul termenelor SAF-T în 2024
Nedepunerea la timp a fișierului SAF-T se sancționează cu o amendă cuprinsă între 1.000 și 5.000 de lei.
Contribuabilii care încep raportarea fișierului SAF-T în 2024 beneficiază de o perioadă de grație pentru primele raportări:
- Pentru contribuabilii obligați să transmită lunar fișierul SAF-T – 6 luni pentru prima raportare, 5 luni pentru a doua raportare, 4 luni pentru a treia raportare, 3 luni pentru a patra raportare, 2 luni pentru a cincea raportare (astfel, raportările pentru perioada ianuarie – iunie se pot depune până la 31 iulie 2024);
- Pentru contribuabilii obligați să transmită trimestrial fișierul SAF-T – 3 luni pentru prima raportare (astfel, raportările pentru perioada ianuarie – iunie se pot depune tot până la 31 iulie 2024).
Cine nu trebuie să depună SAF-T în 2024
Contribuabilii care nu vor avea obligația de depunere a fișierului SAF-T sunt:
- Persoanele fizice autorizate;
- Întreprinderile individuale și familiale;
- Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL);
- Asociațiile familiale (ASF);
- Societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) și cabinetele individuale de avocat; societățile notariale și birourile individuale notariale, practicieni în insolvență (SPI);
- Cabinetele medicale individuale (CMI);
- Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL);
- Instituțiile publice (PUB) indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate;
- Autoritățile administrative, indiferent de sursa lor de finanțare;
Ce trebuie să știi despre SAF-T în 2024
Completarea Formularului 406 este foarte complexă și include informații din Registrul jurnal, Registrele de casă și bancă, Registrul mijloacelor fixe și Registrul de inventar. Acesta va fi generat automat de aplicația informatică folosită pentru a completa SAF-T, preluând în mod automat din acel fișier toate informațiile obligatorii.
De reținut este faptul că dacă trimitem un formular cu erori și acestea sunt comunicate de ANAF prin recipisă, se va redepune integral Declarația informativă 406. Adică Declarația rectificativă va include de fiecare dată întreg fișierul SAF-T, nu doar câmpurile corectate.
Echipa NextUp este pregătită să-ți ofere toate informațiile de care firma ta are nevoie, inclusiv să te ajute cu simplificarea și automatizarea procesului de raportare SAF-T în 2024.