RO E-TVA: Soluția pentru încasări mai mari la budget?!
Întrucât implementarea e-Factura a mers unsă anul asta, nu au fost sincope, serverele au funcționat la maxim, comunicarea de ce și cum între ANAF și contribuabili a decurs minunat, trecem la pasul următor, să dovedim tuturor că în România se face digitalizare pe bune. Să adăugăm, deci și sistemul RO e-TVA.
Sper că ați citit fraza de mai sus în tonul ironic cu care l-am scris.
Anul trecut, după celebra OUG 115 care ne-a pus pe jar cu modificările aduse la final de an, a apărut si OUG 116 unde la art.8 se specifica:
“Modulele de valorificare elaborate pe baza informațiilor furnizate de S.I.I.S.N. se află în administrarea și/sau utilizarea Ministerului Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare.Termenele pentru utilizarea și/sau implementarea de către Ministerul Finanțelor a modulelor de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul S.I.I.S.N. prevăzute la art. 2 alin. (3) sunt următoarele:
a) RO e-Factură: 1 martie 2024;
b) RO e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;
c) RO e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;
d) RO e-Transport: 1 septembrie 2024;
e) RO e-TVA: 1 august 2024;
f) alte module: 1 martie 2025.”
Și ca să vedem că se țin de treabă, nu doar scriu niște termene în acte normative, zilele acestea a apărut pe site-ul Ministerului de Finanțe, la transparența decizionala , un proiect de ordonanță referitor la RO E-TVA. Ca să funcționeze însă acest modul, sunt necesare niște modificări care vor avea un impact major în activitatea firmelor și a profesioniștilor contabili.
În preambulul Proiectului de Ordonanță se scrie: “Întrucât neimplementarea, în regim de urgență, a decontului precompletat și a modulului de valorificare RO e-TVA ar genera un impact negativ semnificativ la bugetul de stat general consolidat 2 prin neîncasarea TVA și ar conduce la neîncadrarea în termenele stabilite prin jalonul Planului Național de Redresare și Reziliență privind reducerea procentului actual de decalaj fiscal al TVA”.
Și stai și te întrebi: deci, doar din faptul că ANAF va precompleta un formular se va încasa mai mult TVA, în condițiile în care plățile se fac pe baza decontului efectiv de TVA depus de contribuabil? Care logică este de blamat? A contribuabilului sau a statului?
Dar ca să precompleteze ANAF acest decont (RO- E-TVA) va avea nevoie, evident, de mai multe informații, colectate în avans, de la contribuabili. Haideți să vedem ce prevederi apar în proiect și pe cine va impacta:
RO E-TVA= decont precompletat de ANAF:
- Acest decont precompletat va conține date extrase din alte sisteme informatice deja implementate de ANAF sau care urmează a fi implementate: e-factura, e-transport, e-sigiliu, SAF-T, e-case de marcat electronice, sistemul vamal.
Altele vor fi extrase din declarațiile informative depuse de contribuabili la ANAF.
- Decontul precompletat se va transmite contribuabilului prin spatiul privat virtual (SPV) până pe data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale.
Pentru a avea până pe 20 ale lunii datele pentru a precompleta decontul, ANAF stabilește prin art.15 posibilitatea ca declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (D.390) și declarația normativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național (D.394) să se depună la termene diferite față de cele din prezent, adică mai devreme de 25 și, evident, 20 ale lunii.
Este adevărat că ni se spune că “după operaționalizarea completă a facturii electronice în România” ANAF poate simplifica declarațiile fiscale.
Rămâne de văzut când va avea loc “operaționalizarea completă”, având în vedere că în relația B2C obligativitatea e-factura va intra în vigoare de la 01.01.2025, iar fundațiile, asociațiile și agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori până la 30.06.2025 nu vor avea obligația utilizării sistemului e-Factura.
Profităm de ocazie să vă reamintim că de la 01.01.2025 va fi obligatorie și transmiterea SAF-T de către toți contribuabilii.
- Pe 25 ale lunii se depune, ca și până acum, decontul de TVA, cu titlu de creanță.
- DACĂ între decontul precompletat de ANAF și cel depus de contribuabil vor exista diferențe mai mari decât un prag semnificativ stabilit acum de ANAF la 20% și o valoare absolută de minim 1000 lei, atunci ANAF va transmite în primele 5 zile ale lunii următoare o notificare prin SPV, solicitând contribuabilului explicații despre diferențele constatate.
- Contribuabilul are obligația transmiterii informațiilor corecte și complete în termen de 10 zile de la primirea Notificării în SPV, altfel constituie contravenție și se pedepsește cu amendă între 2.000 și 10.000 lei.
Mai mult, nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor reprezintă indicator de risc fiscal și acei contribuabili pot fi siguri că se vor afla pe lista ANAF pentru următoare inspecții fiscale.
- Pentru a pune în practică acest decont precompletat, avem evident nevoie de un Comitet Național pentru Decontul precompletat RO e-TVA, format din reprezentanți ai:
a) Ministerului Finanțelor;
b) Centrului Național de Informații Financiare ;
c) Agenției Naționale de Administrare Fiscală;
d) Autorității Vamale;
e) Serviciului de Telecomunicații Speciale;
f) altor entități de drept public sau privat, în calitate de invitați.
Ce va însemna pentru contribuabil și profesionistul contabil toate modificările de mai sus:
- O comunicare mult mai strânsă
- O responsabilitate mai mare a antreprenorului pentru actele predate spre contabilitate privind corectitudinea întocmirii și termenele de predare mai strânse
- O atenție sporită și o lună traită între declarații și notificări pentru contabil;
- Aplicatii software care să ajute și ușureze activitatea tuturor.
Rămâne de văzut dacă acest decont precompletat, care nu constituie titlu de creanță, va ajuta sau nu la încasări mai mari la budget pe zona de TVA.
Vă lăsam la final și obiectivele implementării decontului e-TVA, așa cum sunt ele stabilite prin proiect:
“a) reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macro-economice realizate la nivel național și implicit asigurarea încadrării în țintele asumate de România prin jaloanele Planului Național de Redresare și Reziliență;
b) creșterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor
din TVA la bugetul de stat general consolidat;
c) reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitățile economice ilicite desfășurate
de contribuabili, respectiv din modul de evidențiere și înregistrare a operațiunilor impozabile specific TVA-ului;
d) consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală de colectare a impozitelor și taxelor prin implementarea unor proiecte de digitalizare.”
Proiectul este disponibil pe site-ul Ministerului de Finanțe și vom vedea care va fi forma finală adoptată de Guvern pentru ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific și alte măsuri fiscale.