Ridesharing – Cum functioneaza serviciul si ce avantaje si dezavantaje ofera
Deplasarea dintr-un punct in altul cat mai rapida, in conditii confortabile si cu o cheltuiala acceptabila, reprezinta o nevoie esentiala a lumii dinamice si moderne. Multa vreme acest deziderat a fost atins prin utilizarea automobilului personal, a transportului public sau a serviciilor de taximetrie. Toate aceste optiuni au, insa, anumite dezavantaje, ceea ce a oferit intreprinzatorilor posibilitatea de a prezenta clientilor un nou tip de serviciu care sa raspunda cat mai bine cerintelor clientilor si sa elimine dezavantajele serviciilor alternative. Asa a aparut serviciul de ridesharing, care intr-o traducere aproximativa ar insemna sa mergi intr-o calatorie impreuna cu altcineva.
In articolul de mai jos vei afla care este definitia serviciului de ridesharing, cum functioneaza el, care este legislatia si care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca o astfel de afacere sa functioneze bine in Romania. De asemenea, vei putea descoperi ce avantaje si dezavantaje ofera ridesharingul, atat din punctul de vedere al clientului, cat si din punctul de vedere al soferului, si care sunt serviciile de ridesharing care functioneaza in prezent in Romania.
Continut
Ce este serviciul de ridesharing
Ridesharing inseamna, de fapt, o varianta imbunatatita a celebrului autostop. Multi calatori care nu dispuneau de masina personala sau care din diverse motive nu puteau sa-si conduca propria masina stateau la marginea drumului si asteptau pana cand un sofer binevoitor, care avea locuri libere in masina, oprea si ii ducea in directia dorita. La finalul cursei soferii de ocazie primeau o suma variabila de bani, cu care sa-si acopere o parte din cheltuieli. Autostopul, insa, nu era reglementat, din aceasta cauza adeseori aparand situatii neplacute si chiar periculoase.
Serviciul de ridesharing a aparut in SUA, unde mai multi intreprinzatori au observat nevoia unui serviciu de calitate, ce ofera transport persoanelor prin utilizarea soferilor care merg deja in aceeasi directie si care sunt dispusi sa primeasca persoane cu care sa calatoreasca impreuna si cu care sa imparta costul combustibilului. In timp, acest serviciu a devenit tot mai sofisticat si mai complex, ajungand sa fie prezent in majoritatea tarilor din lume si sa concureze cu succes serviciile traditionale de taximetrie.
Cum functioneaza ridesharing-ul
Serviciile moderne de ridesharing au un principiu de functionare extrem de simplu, ce ofera numeroase avantaje, atat soferilor, cat si potentialilor clienti. Dupa o perioada de haos majoritatea tarilor au reglementat ridesharingul facandu-l sigur, accesibil si transformandu-l intr-o sursa de venit la bugetul national.
Sistemul functioneaza prin interactiunea dintre 3 elemente de baza:
- Platforma care ofera serviciile de ridesharing. Detinuta de o companie, aceasta platforma poate fi accesata fie prin intermediul computerelor, fie a telefoanelor mobile, prin aplicatiile specializate, atat de catre soferii care vor sa furnizeze servicii de ridesharing, cat si de clientii care sunt in cautarea unei curse catre o destinatie anume;
- Conducatorii auto care doresc ca in timpul liber sa ofere servicii de acest gen. Acesti soferi trebuie sa indeplineasca anumite conditii precizate in legislatia fiecarei tari si pot participa la activitatea aceasta cu ajutorul masinii personale, masinii inchiriate sau cu a uneia oferite de platforma;
- Clientii acceseaza serviciul in mod online prin aplicatiile sau site-urile specializate. Pe aceste platforme clientul cere o calatorie pana intr-un anumit punct, primeste ofertele disponibile, o alege pe cea preferata in functie de dorinte. Plata se face online, prin retragere din cont, iar clientul este anuntat in cat timp soseste masina si alte amanunte legate de calatorie.
Legislatia din Romania cu privire la serviciul de ridesharing
Serviciile de ridesharing au patruns in Romania in anul 2015. La inceputurile lor domeniul era unul haotic, nefiind clar reglementat, ceea ce a dus la aparitia unor situatii complicate si chiar la conflicte intre soferii de ridesharing si cei de taxi. Pentru a se rezolva problemele in mod corect pentru toate partile, Guvernul Romaniei a dat o ordonanta de urgenta, OUG numarul 49 din 2019 care a intrat in vigoare incepand cu data de 1 februarie 2020. Ordonanta reglementa activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto. Scopul acestei ordonante era sa asigure clientilor servicii sigure si sa furnizeze conditii corecte de concurenta cu serviciile traditionale de taximetrie.
Printre reglementarile ordonantei se numara cateva obligatii pe care firmele si soferii serviciului de ridesharing trebuie sa le indeplineasca pentru a functiona in mod legal pe drumurile publice din Romania:
- Autoturismele utilizate trebuie sa aiba maxim 5 locuri (inclusiv locul soferului), sa treaca prin inspectia tehnica periodica la 6 luni, indiferent de vechimea automobilului si sa respecte conditiile cu privire la siguranta in trafic si la protejarea mediului inconjurator:
- Soferii ce ofera astfel de servicii trebuie sa detina permis de conducere categoria B de cel putin 2 ani, sa aiba minim 21 de ani, sa detina aviz medical si psihologic si sa nu aiba cazier. Mai mult decat atat, este necesar si un certificat de atestare de pregatire profesionala pentru transport de persoane eliberat de Autoritatea Rutiera Romana. Soferii care in ultimul an au avut permisul suspendat ca urmare a conducerii sub influenta bauturilor alcoolice sau a provocarii unor accidente din vina proprie nu au voie sa ofere astfel de servicii;
- Autoturismele utilizate trebuie sa fie semnalizate in mod corespunzator cu numele serviciului, cu un numar de inregistrare;
- Platforma de ridesharing are obligatia de a pune in practica anumite metode de a oferi o siguranta maxima clientilor prin monitorizarea soferilor angajati, a curselor efectuate (cu ajutorul sistemului GPS) si prin posibilitatea raportarii incidentelor si plasarea acestora la loc vizibil pentru a putea fi consultate de catre alti clienti.
Conditii pentru furnizarea de servicii in sistemul de ridesharing
In prezent, in Romania, functioneaza mai multe platforme de servicii de ridesharing, printre cele mai cunoscute numarandu-se Uber, Bolt, Free Now sau Black Cab. Aceste companii ofera servicii in aproximativ 20 de orase mari, ceea ce inseamna ca piata este inca deschisa pentru firme noi, care vor sa participe la dezvoltarea acestui trend. Intreprinzatorii trebuie sa stie ca dezvoltarea unei astfel de firme este usurata de avansurile tehnologice in ceea ce priveste managerierea unei afaceri. In acest sens pot fi utilizate cu succes programe de gestiune bazate pe inteligenta artificiala, precum programele de salarizare ce furnizeaza in mod automat pontajul si administrarea de personal prin folosirea unor posibilitati nenumarate de personalizare in functie de nevoi.
Ca o firma sa primeasca dreptul de a furniza servicii alternative de transport persoana in Romania, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- Sa realizeze un dosar ce urmeaza sa fie depus la Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, care sa cuprinda documente ce atesta functionarea legala a firmei, solventa acesteia, declaratia ca indeplineste conditiile din Ordonanta Guvernamentala si o descriere a serviciilor oferite;
- In maxim 30 de zile lucratoare Ministerul ofera un raspuns pozitiv sau negativ, in functie de imprejurari. Daca raspunsul este pozitiv, firma va plati o taxa de autorizare si va putea sa presteze servicii in mod legal;
- Dupa indeplinirea conditiilor legale se trece la implementarea in practica a afacerii prin realizarea platformei online si prin angajarea de colaboratori care sa indeplineasca prevederile legale.
Avantajele si dezavantajele serviciului de ridesharing
In ultimii 5 ani, in Romania, a avut loc o dezvoltare exponentiala a serviciilor de ridesharing. Aparute mai intai in Capitala, in prezent sunt disponibile in cele mai mari orase ale tarii, competitia incepand sa fie din ce in ce mai acerba. Piata de profil este profitabila, atat pentru firmele implicate, cat si pentru soferi si clienti. Avantajele sunt evidente pentru toate componentele sistemului, existand, insa, si unele dezavantaje.
Avantaje si dezavantaje pentru clientii ridesharing
Sute de mii de clienti apeleaza lunar la serviciile de ridesharing, fie pentru ca nu detin automobile, nu au permis de conducere, fie pentru ca, pur si simplu, nu vor sa conduca in aglomeratia si haosul strazilor. Avantajele clientilor, indiferent de platforma utilizata, sunt evidente:
- Nu trebuie sa mai detina un automobil, scapand in acest fel de numeroase batai de cap (parcare, inspectii tehnice, asigurari, riscul de accidente, infractiuni diverse);
- Au acces la servicii de calitate superioara, majoritatea masinilor implicate in acest serviciu fiind relativ noi, bine intretinute, curate si confortabile;
- Soferii ridesharing sunt foarte politicosi, deoarece ratingurile obtinute in urma calatoriilor ii fac mai cautati sau mai putin cautati de catre clienti;
- Preturile sunt, de cele mai multe ori, comparabile sau chiar mai mici decat in cazul celor ale taxiurilor clasice;
- Se poate alege dintr-o varietate de oferte, in functie de masina, sofer, rating etc.;
- Plata se face online, suma fiind precizata inainte de calatorie si nesolicitandu-se bacsisul;
- Unii soferi ofera clientilor diferite produse, precum bomboane, apa plata, sucuri, ce fac calatoria mai placuta;
- La sfarsitul calatoriei se primeste un mesaj in care sunt trecute toate amanuntele calatoriei (sofer, masina, traseu, pret).
Serviciile de ridesharing au si unele dezavantaje. In primul rand, in momentele de trafic de varf creste perioada de asteptare a masinii din cauza numarului mare de clienti care solicita serviciile. In al doilea rand, companiile au preturi diferentiate, in functie de cerere si oferta. Este posibil ca dupa plasarea comenzii sa fie solicitata o plata suplimentara, pe care, insa, clientul o poate refuza. In al treilea rand, este posibil ca localizarea geografica sa nu functioneze intotdeauna perfect, ceea ce face ca soferul sa gaseasca mai greu locul de preluare a clientului.
Avantaje si dezavantaje pentru soferii ridesharing
In prezent, in Romania, exista peste 20000 de soferi care ofera servicii de tip ridesharing. Numarul lor este in crestere, din ce in ce mai multi conducatori auto alegand sa-si rotunjeasca veniturile cu sume substantiale, prin oferirea unor servicii cateva ore pe zi. Se observa chiar tendinta de a transforma ridesharingul intr-o ocupatie propriu-zisa, veniturile in acest sens putand ajunge pana la cateva mii de lei pe luna. Soferii care aleg sa lucreze pentru o platforma de ridesharing se pot bucura de avantaje multiple:
- Obtin castiguri substantiale;
- Pot alege singuri orele si zilele de munca;
- Pot opri munca oricand prin inchiderea aplicatiei;
- Isi transforma pasiunea pentru condus intr-o sursa de venit;
- Au ocazia de a socializa cu diverse persoane.
Exista si cateva dezavantaje. Soferii de ridesharing trebuie sa cedeze platformei o parte din venituri, de regula, intr-un procent situat intre 10 si 20 % in functie de oras. Avizele si testarile sunt necesare mai des decat in mod obisnuit, de exemplu ITP-ul trebuie facut la sase luni si nu la 2 ani.
Servicii de ridesharing prezente in Romania
Activitatile de ridesharing sunt intr-o continua expansiune in Romania, atat in ceea ce priveste firmele prezente, cat si orasele in care acest serviciu este disponibil. Principalele firme, daca se are in vedere numarul de clienti serviti, concureaza intr-un mod foarte activ, in special in Bucuresti, dar si in alte orase mari, precum Cluj, Iasi, Timisoara, Brasov si Constanta. De curand, serviciile au inceput sa fie prezente si in orase de mai mici dimensiuni, precum Targu-Jiu, Buzau sau Piatra Neamt. Cele mai importante firme care activeaza in Romania in prezent sunt:
- Uber, cea mai mare firma de ridesharing ce activeaza la nivel mondial. Este preferata si in Romania, atat de catre clienti, cat si de soferi, pentru servicii de calitate, accentul fiind pus pe siguranta maxima pentru soferi si pasageri;
- Bolt a patruns in Romania sub numele de Taxify, fiind astazi firma cu cea mai mare prezenta in orasele tarii. Soferii care conduc pentru Bolt obtin castiguri importante, iar clientii prefera acest serviciu datorita preturilor mai mici decat cele ale competitiei;
- BlackCab ofera servicii de tip premium, masinile fiind luxoase, iar soferii pregatiti intr-un mod desavarsit. Preturile sunt mai mari, dar confortul suplimentar face sa merite. In plus, exista posibilitatea deplasarii intre localitati, serviciul pe care celelalte firme nu-l ofera.
In concluzie, ridesharingul reprezinta o activitate benefica pentru toate cele 3 parti implicate. Firmele obtin venituri importante, soferii isi suplimenteaza veniturile lunare, iar clientii beneficiaza de servicii de calitate, la preturi corecte.