Ghid complet pentru înființarea SRL vs PFA, precum și Închidere
Gata, o iei pe calea antreprenoriatului, freelance-lui.
Nu știi ce e potrivit pentru tine: SRL sau PFA. Mai jos ai informații practice despre: înființarea persoanei juridice, avantaje și dezavantaje și comparativ pe taxe.
Scrie-ne dacă lipsește vreo informație de care ai nevoie.
Bucurați-vă de antreprenoriat cu un ghid complet pentru înființarea SRL sau PFA.
Navigați prin birocrație cu ajutorul linkurilor utile și sfaturilor experte!
În tabelele de mai jos se află link-urile utile pentru voi, pe fiecare etapă:
- Pentru deschidere SRL și PFA:
- Pentru închidere SRL și PFA:
Mai jos îți dăm indicii și pașii care trebuie parcurși să îi îndeplinești dacă vrei să îți înființezi și/sau un PFA sau un SRL.
Ca să nu complicăm și mai mult lucrurile și așa complicate pentru cei neobișnuiți cu birocrația, vom merge pe două variante: deschiderea /închiderea unui PFA (persoană fizică autorizată) versus deschiderea /închiderea unui SRL(societate cu răspundere limitată) cu un singur asociat care este și administratorul societății. Îți vom lăsa informații, linkuri unde poți găsi formulare, detalii, ce pași mai ai de făcut.
Trebuie să știi și că există firme care se ocupă cu înființarea sau închiderea de PFA-uri și/sau societăți, deci dacă vrei să îți fie simplu și să nu îți bați tu capul cu toate, contra unui cost ce poate începe de la 100 euro, ei te consiliază, îți întocmesc actele, le depun la instituțiile statului și îți aduc dosarul după aprobare. Ce trebuie să faci, pe lângă plata serviciului, este să ii împuternicești. Dar și așa, trebuie să știi că sunt pași și acte care țin de tine și dacă nu le obții, ei nu pot finaliza dosarul.
Prima întrebare este ce îți deschizi: PFA sau SRL. Ei, răspunsul nu este atât de simplu cum ai crede sau cum era la un moment dat când decizia era mai simplă datorită taxelor și impozitelor pe care le plătea un PFA față de un SRL, asta pe lângă pașii administrativi mai mulți de făcut. Acum însă, lucrurile s-au complicat și la PFA, taxele sunt și ele mai mari, declarația unică este și ea complexă în anumite cazuri, deci decizia nu mai este ușor de luat.
Ne vom focusa în acest material pe partea de deschidere/închidere, ce acte presupun, ce drumuri si către cine, urmând să revenim și cu un material legat de ce taxe și impozite sunt de achitat de către un PFA și/sau un SRL.
Ai luat deci decizia să fii antreprenor. Bravo, te felicităm și îți urăm succes! In ce domeniu? De aici începe drumul nostru împreună de azi. Fie că deschizi PFA sau SRL, domeniul tău de activitate se traduce pentru actele ce trebuie să le depui mai departe într-un număr format din 4 cifre, numit cod CAEN (CLASIFICAREA ACTIVITATILOR ECONOMICE). Primul pas birocratic este să cauți în lista codurilor CAEN la nivel național, care este cel care îți descrie cel mai bine activitatea. Lista asta o găsești pe site-ul ONRC (OFICUL NAȚIONAL AL REGISTRULUI COMERȚULUI) și vei vedea ca este împărțită în grupe mari pe domenii de activitate din economia națională.
https://www.onrc.ro/index.php/ro/caen
Ai rezolvat acest pas? Deja ești cu unul mai aproape de înființare. Dar cum se va chema societatea ta? Ai să vezi că dacă la PFA numele oficial va conține numele tău din actul de identitate (exemplu: Ionescu Ion Persoană Fizică Autorizată), la deschiderea unei societăți de tip SRL următorul pas este să îți alegi și rezervi numele. Cum faci asta? Completând formularul de pe site-ul ONRC https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-181.pdf cu 3 (trei) variante astfel încât să te asiguri că nu mai există deja numele și că odată rezervat, până definitivezi cu dosarul, nu este atribuit nimănui. Ordinea în care vei pune cele trei variante să fie cea dorită de tine. Dacă ai mașină și ai ales număr preferențial, știi deja despre ce vorbim, că ai făcut asta și acolo.
Ai ales și numele, ai primit și confirmarea că îți este rezervat, deja treci la completarea actelor necesare în dosarul ce se va depune la ONRC. Trebuie să știi din start că indiferent de forma juridică aleasă pentru activitate, PFA sau SRL, înscrierea la ONRC este obligatorie pentru ambele, actele și pașii fiind în mare aceiași.
Înființare SRL vs. PFA
Pașii și actele le găsești pe site-ul ONRC, astfel:
- Pentru PFA: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-fizice/persoane-fizice-autorizate-pfa
- Pentru SRL: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv
Haideți să le luăm pe rând de acolo și să vă traducem ce ar însemna fiecare pas în parte.
- Cererea de înregistrare: https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-180.pdf (pentru PFA) sau https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-150.pdf (pentru SRL) este un document tipizat al ONRC, destul de stufos, care centralizează de fapt toate celelalte documente și informații, și este documentul de bază pentru înregistrarea dosarului privind înființarea PFA-ului sau a SRL-ului. Aici îți recomandăm fie să apelezi la serviciile unui consultant juridic sau a unei firme specializate în deschiderea de PFA-uri și/sau SRL-uri, fie să mergi direct la sediul ONRC din județul tău pentru a fi îndrumat de către birourile de Asistență care există în fiecare din aceste locații. Dacă cererea nu este completată corect, semnată acolo unde se solicită expres, dacă se omite vreo informație, vreun act, se respinge dosarul în faza inițială și se reia procedura.
Așa cum se precizează și pe site-ul ONRC, cei care solicită înregistrarea (fie că sunteți voi fie cei împuterniciți de voi) răspund, potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare și în documentele depuse de aceștia în susținere.
Mai mult, depunerea cererii înseamnă și declararea pe propria răspundere că persoana care solicită deschiderea nu are interdicție prin hotărâre judecătorească de a exercita activitatea, că nu este condamnat pentru infracțiuni (corupție, evaziune fiscală, fals în înscrisuri, etc).
- Anexa privind înregistrarea fiscală: este de asemenea, un document ce trebuie să fie completat atât de către PFA cât și de către un SRL. În el, așa cum vedeți și în link-ul de mai jos, veți stabili ce taxe și impozite veți avea de achitat, conform legii și/alegerii voastre. De exemplu, dacă știți de la început că veți avea salariați, atunci veți bifa în document acest lucru la capitolul “Impozit pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, precum și contribuții sociale”. Sau, dacă alegeți de la început să fiți plătitor de TVA, veți completa aceste informații la capitolul “taxa pe valoarea adăugată”. Trebuie să știți că și o PFA poate avea salariați și poate fi plătitoare de TVA.
Dacă ți se pare complicat, atunci trebuie să știi că poți apela fie la cei pe care i-ai împuternicit să depună actele, fie la un specialist din domeniul contabil sau fiscal, care să te consilieze de la început în domeniul fiscal.
https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/anexa_1_inregistrare_fiscala.pdf
- Sediul social: fie că înființezi PFA sau SRL, ai nevoie de un sediu social, pentru care trebuie să dovedești că ai drept de folosință (contract de proprietate, închiriere, comodat). Atenție, sediul social poate fi numai sediul administrativ sau poate fi și punct de desfășurare a activității economice. În funcție de cum îți vei desfășura activitatea și vei declara acest lucru, vei avea de depus și acte doveditoare suplimentare.
Daca sediul va fi și loc de desfășurare a activității, trebuie să știi ca vei avea nevoie de acceptul vecinilor/asociației de locatari pentru deschiderea activității.
https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-160.pdf
Apoi, în funcție de activitatea desfășurată (restaurant, magazine de vânzare diverse obiecte, salon de înfrumusețare, etc) îți sunt necesare avize și acte specifice care să dovedească faptul că poți desfășura activitatea respectivă acolo.
https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-141.pdf
Dacă însă, la sediul social vei avea doar activitatea administrativa, fără cea economică, atunci actele și efortul birocratic este considerabil redus, tu doar declarând pe propria răspundere că nu vei desfășura activitate economică acolo.
Atenție, declararea sediului social ca și punct de lucru pentru activitatea economică, are influență asupra cotei de impozit pe clădiri, impozit care se plătește la Consiliul local, crescând cota în acest caz. Vom reveni cu detalii în articolul despre taxe si impozite.
- Actul de identitate și specimenul de semnătură: acestea sunt de asemenea comune atât pentru PFA cât și pentru SRL. Actul de identitate, care poate fi buletinul, cartea de identitate, pașaportul, se anexează la dosar in copie cu înscrisul “conform cu originalul” sub care semnează persoana respectivă. Specimenul de semnătură este un înscris care se face la notar, pentru a certifica că semnătura de pe actele respective este a persoanei în cauză, legale și responsabile.
- Cazier fiscal: informațiile din cazierul fiscal sunt obținute din oficiu de către ONRC, de la ANAF (AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ), deci o muncă administrativă în minus pentru tine. Acest cazier se obține atât pentru PFA cât și pentru SRL. Trebuie să știi că îți poate fi respins dosarul daca ai avut cumva de-a lungul anilor alte societăți pe care le-ai închis din diverse motive, dacă mai ai societăți care nu au depuse declarații, sunt în inactivitate, etc. Ai deci grija de trecutul tău “fiscal”.
Legat de ultimele acte, trebuie să știi ca la SRL, se depun pe lângă cele de mai sus si declarații întocmite la notar pentru fiecare asociat și administrator.
Urmează acum două tipuri de documente pe care le găsim obligatorii numai la SRL, din motive simplu de înțeles ele nefiind necesare si la PFA: actul constitutiv și declarația privind beneficiarul real al persoanei juridice.
- Actul constitutiv: este documentul prin care asociații își dau acordul legat de deschiderea societății, activitatea pe care să o desfășoare, sediul și înființarea de puncte de lucru, cum se împarte capitalul social al SRL-ului și care va fi aportul fiecăruia, care sunt drepturile și obligațiile ce decurg pentru fiecare asociat, cine se va ocupa de administrarea societății, etc.
Găsiți pe site-ul ONRC modele de acte constitutive, dar noi vă recomandăm, mai ales dacă sunteți mai mulți asociați, să luați legătura cu un consilier juridic, avocat, o persoană specializată în acest sens, care să vă consilieze.
- Declarația privind beneficiarul real al persoanei juridice: întâi haideți să vedem ce înseamnă beneficiarul real. Acesta este ultima persoană fizică care beneficiază de câștigurile/profiturile SRL-ului. Dacă există mai mulți asociați persoane fizice, atunci fiecare dintre ei sunt considerați beneficiari reali, iar dacă între asociați există o persoană juridică, atunci se merge pe firul legăturilor juridice, până se ajunge la ultima/ultimele persoane fizice, care vor fi declarate beneficiari reali. Declarația asta se depune de fiecare dată când se modifică persoanele respective, deci de fiecare dată când se modifica structura acționariatului.
Toate cele de mai sus sunt anexe la Cererea de înregistrare și se depun odată cu aceasta la ONRC fie la ghișeu, fizic, fie online prin portalul de servicii, în acest caz însă toate documentele trebuind să fie semnate cu semnătura electronica certificată emisă de un furnizor specializat.
Atenție: lipsa unui document obligatoriu din liste, a unei semnături, a completării incorecte sau incomplete a unui document, atrage după sine respingerea cererii de înregistrare și reluarea procesului.
Odată cu depunerea dosarului este posibil să ai de achitat și niște taxe de înregistrare. Poți urmări care sunt aici https://www.onrc.ro/documente/Tarife.pdf . Le poți achita direct la casieria instituției (ONRC) sau prin ordin de plată, căutând în lista de mai jos trezoreria județului de care aparții, unde înființezi PFA-ului sau SRL-ului. https://www.onrc.ro/index.php/ro/conturi-iban
Ce s-a schimbat în ultimii ani este timpul de răspuns la cerere, care s-a micșorat mult, în cca. 3 zile lucrătoare putând să ai deja PFA-ul/SRL-ul deschis.
Cam aceștia sunt pașii pentru înființare. pentru închiderea unui PFA/SRL, pașii sunt cei de mai jos. Dacă persoana fizica autorizata sau cea juridica a fost înființată la Registrul Comerțului, atunci și radierea ei se va face tot depunând actele necesare la aceeași instituție.
Partea buna este că radierea, cel puțin pentru PFA este mult mai simplă. Dar haideți să vedem ce presupune.
Închidere SRL vs. PFA
Pentru PFA se depune o cerere conform modelului https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-180.pdf plus acte care sa dovedească motivul (acolo unde este cazul, de exemplul in cazul unui deces). în 3 (trei) zile lucrătoare dacă nu sunt necesare alte acte doveditoare, PFA-ul este radiat din Registru. Și pentru radiere puteți apela la firme specializate sau la oficiile de Asistența contribuabili existente pe lângă ONRC.
Pentru SRL însă radierea și lichidarea presupun mai multe etape și mai multe acte de întocmit, plus informații legate de repartizarea patrimoniului societății.
În prima etapă se depun:
- Cererea de înregistrare: https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-150.pdf
- Hotârărea AGA privind dizolvarea și lichiditarea: https://www.onrc.ro/index.php/ro/dizolvari-lichidari-radieri/persoane-juridice/dizolvarea-si-lichidarea-simultana-a-snc-scs-srl-si-gie?id=1180
- Dovezi privind achitarea tarifelor legale.
În etapa a doua:
- Cererea de înregistrare pentru radiere: https://www.onrc.ro/templates/site/formulare/11-10-150.pdf
- Dovada publicării hotărârii adunării generale a asociaților/membrilor privind dizolvarea: asta se face din oficiu de către ONRC
- Raportul de repartizare a activului rămas în urma lichidării între asociații SRL-ului, în cazul dizolvării voluntare prevăzute la art. 235 din Legea societăților nr.31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Între cele două etape trebuie să știți că sunt necesar de îndeplinit și pași contabili și fiscali (depunere bilanțuri speciale închiderea tuturor conturilor și împărțirea patrimoniului între asociați, depunerea tuturor declarațiilor fiscale și plata impozitelor și taxelor ce rezultă de aici).
După îndeplinirea tuturor pașilor din cele două etape, ONRC va efectua radierea și va publica hotărârea judecătoreasă definitivă legată de acest lucru.
Taxe și impozite de plătit
Haideți să vedem mai jos care sunt taxele și impozitele și ce obligații declarative au cele două forme juridice, astfel încât informațiile să fie complete și să alegeți modalitatea de desfășurare a activității luând în calcul toate situațiile. Să le luăm pe rând:
PFA: persoană fizică autorizată
Din punct de vedere contabil și fiscal trebuie să știi că ai două modalități:
- Impozitare in sistem real: adică pe baza datelor din acte (contracte, facturi, încasări, plăți) luând în calcul exact ce venituri și cheltuieli a avut PFA-ul în perioada respectivă. Din acest motiv, PFA-urile care aleg sau sunt obligate de lege să aplice sistemul real, trebuie să își țină evidența contabilă în partida simplă (adică să înregistreze pe baza documentelor intrările și ieșirile, încasările și plățile.
- Impozitare pe norma de venit: taxele și impozitele se plătesc în funcție de o normă de venit stabilita ca o medie a veniturilor din domeniul respective in zona geografica respective, indiferent care au fost în perioadă adevăratele venituri și cheltuieli. Norma de venit se aplică însă doar pentru un număr limitat de activități și coduri CAEN. Lista codurilor CAEN și a normelor stabilite pentru anul în curs o găsiți pe site-ul ANAF al fiecărui județ. Ca exemplu, vă dăm link-ul către normele valabile în 2023 pentru București http://static.anaf.ro/static/10/Bucuresti/norme_ven_2023_MB.pdf .
Ce taxe și impozite ai de plătit:
- Impozit de venit;
- Contribuția de asigurări sociale (CAS)
- Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS)
Haideți să vedem mai jos când se plătește fiecare, care este baza de impozitare (adică la ce sumă se aplică), ce procent.
Impozitul pe venit, în procent de 10%, se plătește de orice PFA, indiferent de metoda de impozitare (în sistem real sau la normă). Diferența dintre ele este baza la care se aplică procentul de 10%:
- Pentru sistemul real procentul se aplică la diferența dintre veniturile din perioada și cheltuielile deductibile;
- Pentru sistemul la norma, procentul se aplică la norma stabilită pentru acel an, indiferent de veniturile efective.
Contribuția de asigurări sociale (CAS) se plătește doar daca PFA-ul depășește ca și venituri pragul de 12 salarii minime pe economie (salariul minim pe economie în acest moment este 3000 lei * 12 = 36.000 lei, iar procentul este de 25%. Suma la care se aplică acest procent este cea aleasa de PFA, DAR nu poate fi mai mică decât anumite sume stabilite prin lege astfel:
- dacă venitul obținut de PFA în cadrul unui an este cuprins între 12 și 24 salarii minime pe economie (adică intre 36.000 lei si 72.000 lei) atunci contribuția anuala la CAS se calculează la 12 salarii minime pe economie, adică va fi de 36.000 lei *25%= 9000 lei
- daca venitul obținut de PFA în cadrul unui an este mai mare decât 24 salarii minime pe economie (adică peste 72.000 lei) atunci contribuția anuală la CAS se calculează la 24 salarii minime pe economie, adică va fi de 72.000 lei * 25%= 18.000 lei
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se plătește și ea doar dacă veniturile unui PFA depășesc o anumită sumă în anul fiscal, și anume 6 salarii minime pe economie, adică 3000 lei * 6= 18.000 lei. Procentul care se achită este de 10%. Și aici însă, ca și la CAS suma la care se aplică 10% diferă în funcție de venitul total obținut în an de PFA:
- daca venitul obținut de PFA în cadrul unui an este cuprins între 6 și 12 salarii minime pe economie (adică între 18.000 lei și 36.000 lei) atunci contribuția anuală la CASS se calculează la 6 salarii minime pe economie, adică va fi de 18.000 lei *10%= 1800 ei
- dacă venitul obținut de PFA în cadrul unui an este cuprins între 12 și 24 salarii minime pe economie (adică între 36.000 lei și 72.000 lei) atunci contribuția anuală la CASS se calculează la 12 salarii minime pe economie, adică va fi de 36.000 lei *10%= 3600 lei
- daca venitul obținut de PFA în cadrul unui an este mai mare decât 24 salarii minime pe economie (adică peste 72.000 lei) atunci contribuția anuală la CASS se calculează la 24 salarii minime pe economie, adică va fi de 72.000 lei *10%= 7200 lei
Ca și obligații declarative, dacă PFA-ul nu a ales să aibă salariați sau să fie plătitor de TVA, cazuri în care va avea de depus declarația 112 pentru salariați și decontul de TVA, la fel ca și un SRL, atunci lucrurile sunt mai simple și pentru situațiile de mai sus are de completat o singură dată pe an, Declarația Unică până pe 25 mai a anului următor.
Pentru exemplificare haideți să luăm în calcul ca un PFA a avut venituri anuale de 100.000 lei și cheltuieli în valoare de 25.000 lei și să vedem ce ar plăti acest PFA dacă ar aplica cele două metode de impozitare, la norma pe venit mergând pe una în valoare de 38.000 lei.
VENIT/IMPOZIT | PFA sistem real | PFA normal |
Venit brut | 100.000 | 100.000 |
Cheltuieli deductibile | 25.000 | 25.000 |
Venit net | 75.000 | 75.000 |
Baza / venit impozabil | 75.000 | 38.000 |
Baza impozit venit | 75.000 | 38.000 |
Impozit 10% | 7.500 | 3.800 |
Baza CAS | 72.000 | 36.000 |
CAS 25% | 18.000 | 9.000 |
Baza CASS | 72.000 | 36.000 |
CASS 10% | 7.200 | 3.600 |
Profitul net | 42.300 | 58.600 |
Impozit dividende | Nu e cazul | |
Suma netă la dispoziția PFA | 42.300 | 58.600 |
Când poate folosi banii | Sunt oricând la dispoziția PFA-ului | |
Contabilitate | În partidă simplă | Nu are obligația |
Declarații | ||
Unica | Anual, până pe 25 mai a anului următor | |
D.100 | Nu e cazul | |
D.101 | Nu e cazul | |
D.300 | Dacă este plătitoare de TVA | |
D.112 | Dacă are salariați | |
D.394 | Dacă este plătitoare de TVA | |
Bilanț | Nu e cazul |
SRL: Societate cu răspundere limitată
Trecem acum să vedem care sunt taxele și impozitele achitate de o societate înființată ca un SRL și ce obligații declarative are suplimentar fata de un PFA. Daca pentru un PFA puteți opta pentru ajutorul unui profesionist contabil si fiscal, asta daca sunteti la curent cu modificările legislative care va afectează, daca știți sa completați singuri declarația unica, etc, pentru un SRL veți avea nevoie de sprijinul unui profesionist, fie ca este intern angajat, fie ca apelați la o firma de consultanță din domeniu, întrucât vorbim deja de o evidență contabilă în partida dublă și de mult mai multe declarații și raportări către instituțiile statului.
Ca si modalitate de impozitare, un SRL poate fi plătitor de:
- impozit profit: 16% aplicat la diferența dintre veniturile impozabile si cheltuielile deductibile, la care se adaugă cheltuielile nedeductibile (acele cheltuieli care nu au legătură cu activitatea firmei sau pentru care legea stabilește plafoane de deductibilitate limitata).
Pentru a nu ajunge , așa acum se întâmplă câteodată, ca aceste cheltuieli nedeductibile să fie mai mari decât profitul rezultat și să se plătească impozit de 16% pe ele, este foarte important să colaborați și să vă consultați cu specialistul vostru pe zona de fiscalitate si contabilitate. Iar dacă ați nimerit un specialist care vă atrage atenția constant asupra tipurilor de sume ce le puteți cheltui sau care va oprește sa faceți asta, apreciați-l, se gândește la voi si la binele vostru. O factura introdusa acum pe firma pentru o cheltuiala care nu are legătură cu activitatea societății poate însemna de fapt un impozit mai mare in viitor.
- impozit pe venit: 1% aplicat la totalitatea veniturilor, fără a ține cont de cheltuieli; pentru a aplica însă acest regim de impozitare, un SRL trebuie sa aibă obligatoriu un salariat cu norma întreagă.
Și ajungem așa la obligațiile declarative ale unui SRL, care sunt evident mai multe si mai complexe decât pentru un PFA. Vorbim de declarații care se depun lunar, trimestrial si/sau anual, de taxe si impozite care se plătesc trimestrial nu anual ca la PFA, de o mai mare complexitate la înregistrarea documentelor, de raportări financiare către ANAF, Statistica si alte instituții ale statului.
Pentru simplitate si comparație, vom lua acum in considerare ca avem un SRL care are aceleași venituri ca si exemplul de mai sus cu PFA-ul, ca societatea nu este plătitoare de TVA si ca are salariați (pentru a putea fi îndeplinită regula cu impozitarea pe venit de 1%).
Venit/Impozit | SRL plătitor de impozit pe profit 16% | SRL plătitor de impozit pe venit 1% |
Venit brut | 100.000 | 100.000 |
Cheltuieli deductibile | 25.000 | 25.000 |
Venit net | 75.000 | 75.000 |
Baza /venit impozabil | 75.000 | 100.000 |
Baza impozit venit | 75.000 | 100.000 |
Impozit | 12.000 | 1.000 |
Baza CAS | ||
CAS 25% | ||
Baza CASS | ||
CASS 10% | ||
Profitul net | 63.000 | 74.000 |
Impozit dividende | 5.040 | 5.920 |
Suma netă la dispoziția asociatului | 57.960 | 68.080 |
Când poate folosi banii | pot fi ridicați de asociați doar dacă există profit și numai după închiderea unui trimestru sau a anului, după depunerea bilanțurilor intermediare sau a bilanțului anual | |
Contabilitate | În partida dublă | |
Declaratii | ||
Unica | nu e cazul | |
D.100 | trimestrial | |
D.101 | anual | nu e cazul |
D.300 | daca este platitoare de TVA, lunar sau trimestrial | |
D.112 | daca are salariati, lunar sau trimestrial | da, lunar sau trimestrial |
D.394 | daca este platitoare de TVA, lunar sau trimestrial | |
Bilant | anual obligatoriu, semestrial dacă cifra de afaceri a anului anterior depășește o anumită sumă și trimestrial (dacă se dorește scoaterea sumelor din profit sub forma de dividende) |
Dacă ar fi sa comparăm cele doua tipuri de înregistrări juridice, PFA si SRL, situația ar arata astfel:
Venit/impozit | PFA sitem real | PFA norma | SRL platitor de impozit pe profit 16% | SRL platitor de impozit pe venit 1% |
Venit brut | 100,000 | 100,000 | 100,000 | 100,000 |
Cheltuieli deductibile | 25,000 | 25,000 | 25,000 | 25,000 |
Venit net | 75,000 | 75,000 | 75,000 | 75,000 |
Baza /venit impozabil | 75,000 | 38,000 | 75,000 | 100,000 |
Baza impozit venit | 75,000 | 38,000 | 75,000 | 100,000 |
Impozit | 7,500 | 3,800 | 12,000 | 1,000 |
Baza CAS | 72,000 | 36,000 | ||
CAS 25% | 18,000 | 9,000 | ||
Baza CASS | 72,000 | 36,000 | ||
CASS 10% | 7,200 | 3,600 | ||
Profitul net | 42,300 | 58,600 | 63,000 | 74,000 |
Impozit dividende | nu e cazul | 5,040 | 5,920 | |
Suma neta la dispozitia PFA/ asociat | 42,300 | 58,600 | 57,960 | 68,080 |
Cand poate folosi banii | sunt oricand la dispozitia PFA-ului | pot fi ridicati de asociati doar daca exista profit si numai dupa inchiderea unui trimestru sau a anului, dupa depunerea bilanturilor intermediare sau a bilantului anual | ||
Contabilitate | in partida simpla | nu are obligatia | in partida dubla | in partida dubla |
Declaratii | ||||
Unica | anual, pana pe 25 mai a anului urmator | nu e cazul | ||
D.100 | nu e cazul | trimestrial | trimestrial | |
D.101 | nu e cazul | anual | nu e cazul | |
D.300 | daca este platitoare de TVA | daca este platitoare de TVA, lunar sau trimestrial | ||
D.112 | daca are salariati | daca are salariati, lunar sau trimestrial | da, lunar sau trimestrial | |
D.394 | daca este platitoare de TVA | daca este platitoare de TVA, lunar sau trimestrial | ||
Bilant | nu e cazul | anual obligatoriu, semestrial daca cifra de afaceri a anului anterior depaseste o anumita suma si trimestrial (daca se doreste scoaterea sumelor din profit sub forma de dividende) |
La o primă vizualizare am trage concluzia că un SRL plătitor de impozit pe venit este cel mai avantajos. Din calculele făcute de noi, luând în considerare cele mai simple situații, poate sa iasă așa.
Dar, activitatea economica este mult mai complexa, situațiile care pot încurca si schimba calculele de mai sus apar constant. De aceea, răspunsul la întrebarea “ce este mai avantajos, un PFA sau un SRL” nu este unul general valabil, depinde de activitate, de veniturile estimate si realizate, de ce condiții fiscale mai favorabile puteți întâlni in funcție de domeniul economic in care activați (de exemplu scutirile din construcții), de ce tipuri de cheltuieli aveți, etc.
De aceea, înainte de a începe primul document pe care sa il strângeți la dosarul cu care va duceți la ONRC, stați de vorba pe lângă un consilier juridic si cu unul fiscal -contabil care va poate îndruma cel mai bine sa primiți răspunsul adecvat pentru voi. Decizia apoi va aparține, dar o veți face in cunoștință de cauza.
Ai nevoie de un ghid complet pentru un alt subiect? Scrie-ne pe adresa marketing@nextup.ro cu propunerea ta de subiect!