/>
Vreau demo

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Crowdfunding – modul modern de atragere a capitalului 

NextUp » Articole despre sisteme si software pentru antreprenori » Crowdfunding – modul modern de atragere a capitalului 

Încă din zorii primelor relații de afaceri, necesitatea deținerii unui capital pentru a porni un nou business a fost o adevărată “piatră de încercare” pentru antreprenori. Începerea unui nou proiect de afaceri, dezvoltarea unui nou produs destinat pieței, achiziția unui utilaj nou și performant sau chiar nevoia de bani pentru investiții în operațiuni comerciale au nevoie de sume de bani sub formă lichidităților.  

Dar nu numai afacerile pot beneficia de un relativ nou concept de procurare a capitalului și anume conceptul de crowdfunding. Diverse cauze sociale sau strângeri de fonduri pentru cauze nobile pot beneficia de modul de accesare a finanțării prin intermediul crowdfunding-ului.

Principiile de la baza crowdfundig-ului nu sunt, așa cum ar putea părea, de origine modernă. Acest mod de obținere a capitalului datează de secole, într-o formă sau altă. Totuși, tehnologia modernă și faptul că această a reușit conectarea facilă a oamenilor dar și puterea dată de rețelele sociale prin posibilitatea “sharing-ului” de informații face că crowdfunding-ul să pară un concept nou și modern, în același timp. Cu principii datând din secolul al XVIII-lea, crowdfunding-ul este azi un concept reinventat și impulsionat, în același timp, de către tehnologia modernă, iar în acest articol vei află mai multe detalii despre această modalitate alternativă de obținere a capitalului.  

Continut

Ce este crowdfunding-ul ca modalitate de obținere a unei finanțări? Beneficiile apelării la crowdfunding

Crowdfunding-ul poate părea opusul metodei clasice, tradiționale, de finanțare a afacerilor. În mod normal, ori de câte ori este vorba despre nevoia de strângere a capitalului necesar pentru începerea unei noi afaceri sau lansarea unei noi linii de produse sau servicii, companiile apelează la finanțatori care pot fi atât persoane fizice, cât și investitori sau instituții financiare din categoria băncilor sau companiilor și fondurilor de investiții. 

Pentru a accesa banii necesari, compania trebuie să realizeze un plan de afaceri bine pus la punct, să efectueze o cercetare de piață riguroasă și să spere că ideea sau nevoia pentru care caută finanțare va fi destul de interesantă pentru că aceste instituții enumerate să aloce sumele de bani necesare, desigur contra unor dobânzi sau a altor beneficii. Ceea ce este comun acestui proces de obținere a finanțării este timpul și resursele consumate pentru a atinge scopul final deoarece numărul de potențiali finanțatori este limitat iar procesul de prezentare a proiectelor și de convingere a celor care decid finanțarea trebuie să fie repetat de fiecare dată. 

Aici intervine avantajul major al crowdfundingului că metodă de obținere a capitalului necesar prin adresarea către un bazin mult mai vast de potențiali investitori prin apelarea la platformele online dedicate și mai ales a social media. Expunerea proiectului pentru care se cere finanțare devine astfel, dintr-o dată, enormă, dar cu un efort minimal din partea companiei sau persoanei solicitante. Antreprenorul capătă astfel o veritabilă “portavoce” mediatică care îi da oportunitatea de a supunea ideea de business pentru care are nevoie de capital către un public aproape infinit care, împreună, poate cumula o forță financiară apreciabilă chiar dacă sumele cu care contribuie fiecare persoană în parte sunt infime. 

Se desprind, astfel, unele caracteristici ale crowdfunding-ului care îl diferențiază că mod de finanțare față de metodele clasice, tradiționale de obținere a capitalului.

Prin intermediul platformelor dedicate de crowdfunding și al rețelelor sociale proiectul de business al companiei solicitante poate ajunge în față unui număr imens de persoane interesate care pot vedea un potențial al proiectului și care pot investi diverse sume de bani. Astfel, capitalul necesar se poate adună într-un timp scurt și mult mai ușor față de metodele clasice. 

Apelând la crowdfunding, proiectul tău de business beneficiază deja de promovare încă din faza de idee. La expunerea pe platformele de crowdfunding se adaugă expunerea pe rețele sociale, newslettere precum și prin alte metode ale marketingului digital din prezent. Astfel, în timp ce strângi capitalul necesar demarării proiectului, poți acumula deja un număr important de potențiali consumatori viitori care află de la bun început de noul produs sau serviciu pe care compania îl va pune la dispoziție. Se reduc astfel eforturile ulterioare lansării în ceea ce privește activitatea de marketing și promovare. 

Expunerea proiectului pentru care soliciți capital prin intermediul crowdfundingului către un public extrem de numeros are și avantajul că poate acționa și că un test pentru validarea ideii tale de business. Vei putea află astfel dacă există un potențial interes în piață și vei putea calibra proiectul în funcție de întrebările sau solicitările de clarificări sosite din partea potențialilor investitori care sunt pe cale să te finanțeze. 

Așa cum deja ai observat, elementul cel mai valoros al unei campanii de crowdfunding este posibilitatea de concentrare a eforturilor într-un mod unitar cu o expunere aproape infinită. Se elimina astfel nevoia de a întocmi câte un proiect pentru fiecare investitor sau instituție la care ai fi apelat în sistemul clasic de finanțare. Se elimina nevoia de tipărire repetată, de întocmire a dosarelor, de refacere a acestora, etc. Proiectul tău de business poate fi ușor updatat în mediul online și poate fi prezentat la orice ora într-un mod simplu beneficiind și de toate avantajele digitalizării pe care poate deja le-ai implementat în companie. Astfel, vei câștigă o cantitate apreciabilă de timp pe care altfel l-ai fi consumat încercând să convingi în mod individual fiecare investitor în parte. 

Ce înseamnă și cum funcționează crowdfunding-ul din punctul de vedere al unei companii? Avantaje și dezavantaje

Pentru a explică în mod cât mai clar modul de funcționare al crowdfundingului, ai putea presupune că firma ta are nevoie de o suma de 1.000.000 de lei capital pentru a deschide o linie de produse noi a căror nevoie pe piață ai identificat-o. Desigur, obținerea unui împrumut de 1 milion de lei de la o banca este oarecum supusă riscului neacceptării creditului și va trebui să faci eforturi destul de mari pentru a convinge instituția financiară că meriți să ți se acorde acest capital. Desigur, nu ar trebui să uiți de dobânzile bancare care pot fi destul de mari. 

Apelând la crowdfunding, proiectul tău este expus publicului larg și nu va fi imposibil să ajungi că 10.000 de persoane să-ți ofere câte 100 lei pentru a atinge suma de care ai nevoie. În funcție de platforma de crowdfunding pe care o folosești, vei putea returna banii investitorilor cu o mică dobânda sau vei putea oferi diverse modalități de răsplată, așa cum ar fi un discount consistent la achiziția noului produs sau serviciu pe care le-ai lansat că urmare a folosirii capitalului. 

Faptul că poți strânge o suma de bani de care compania ta are nevoie într-un timp relativ redus este rezultatul direct al puterii de viralizare oferite de internet și de rețelele sociale. Nu este de mirare astfel că acest concept a ajuns atât de popular azi.   

Alegând să apelezi la crowdfunding nu vei fi grevat de la bun început de dobânzile relativ mari impuse de instituțiile financiare clasice. Investitorii care te finanțează prin crowdfunding nu trebuie neapărat răsplătiți cu dobânzi. În funcție de tipicul proiectului și de platforma de crowdfunding aleasă, aceștia pot benefică de discount-uri viitoare sau de produse sau servicii gratuite oferite de compania ta. Desigur, există și platforme de crowdfunding care solicită rambursarea sumelor oferite către investitori cu plata accesorie a unor dobânzi. Dar, de cele mai multe ori, dobânzile impuse de platformele de crowdfunding sunt cu mult mai scăzute decât cele percepute de bănci sau de alte instituții tradiționale de finanțare. 

Un alt avantaj al crowdfundingului este acela că strângerea fondurilor de care ai nevoie este și o bună metodă de promovare a business-ului tău. Investitorii care aleg să te finanțeze cu o suma de bani pot deveni clienții tăi fideli viitori. Până la urmă, cei care aleg să investească în proiectul tău vor să-l și vadă reușind. De asemenea, expunerea pe canale social media diverse poate face crowdfundingul o metodă excelență pentru popularizarea unui anumit produs sau serviciu oferite de compania ta.   

Viteză de obținere a fondurilor necesare este un alt beneficiu pe care îl poți obține apelând la crowdfunding. Unele campanii de crowdfunding pot obține sumele țintă în câteva ore sau câteva zile fără a mai aștepta alte aprobări sau semnături că în cazul unei finanțări clasice. Desigur, nu trebuie uitat că poți combină crowdfunding-ul cu metodele clasice de obținere a finanțărilor. Astfel, sumele obținute prin crowdfunding pot fi combinate cu diverse credite sau linii de finanțare obținute de la bănci. 

Desigur, există și o serie de dezavantaje pe care crowdfundingul le are și pe care ar trebui să le cunoști înainte de apela la o astfel de metoda de obținere a finanțării. 

În funcție de platforma de crowdfunding folosită va trebui să atingi țintă propusă că suma înainte că administratorii platformei să-ți vireze efectiv banii strânși. Astfel, dacă nu atingi targetul de finanțare este posibil să nu beneficiezi de sume parțiale și astfel să rămâi fără capitalul solicitat. 

Crowdfundingul nu-ți garantează succesul obținerii de capital, chiar dacă îți oferă șanse multiple. Există oricând posibilitatea că oamenii să nu fie interesați de proiectul tău sau să nu fii în stare să realizezi o expunere suficientă pentru a atrage investitorii potriviți. 

Trebuie să ții cont, totuși, de faptul că metoda crowdfundingului este una competitivă și uneori riscantă. De cele mai multe ori, va trebui să convingi persoane din diverse medii cu diverse interese și cu moduri de gândire de cele mai multe ori subiective să investească sume de bani în proiectul tău. Spre deosebire de o banca unde creditul solicitat este analizat pe baza unor criterii obiective fixe, investitorii singulari de pe platformele de crowdfunding pot vedea lucrurile în mod diferit și pot alege să nu-ți acorde încrederea sau pot să nu fie, pur și simplu, interesați.

De asemenea, ar trebui să ții cont că există unele limite ale sumelor pe care le poți obține prin intermediul crowdfunding-ului.  

Tipurile de crowdfunding posibile în prezent

Există mai multe tipuri de platforme de crowdfunding pe care le poți accesa în funcție de scopul pe care îl ai în strângerea de fonduri. Iată câteva dintre cele mai populare tipuri de platforme de crowdfunding:

Acestea sunt mai mult platforme suport pentru diverse cauze, de la cele de tip social, de ajutorare a unor persoane aflate în dificultate până la sprijinirea unor proiecte culturale, de mediu sau alte cauze de tip caritabil. 

În cazul acestui tip de platforme de crowdfunding, investitorii cumpără de fapt acțiuni sau părți sociale ale companiei care solicită finanțarea, urmând că dacă proiectul de business va fi viabil, va depăși pragul de rentabilitate și va fi profitabil, să obțină în viitor dividende sau să poată tranzacționa acțiunile cumpărate la prețuri mai mari către alți investitori. 

În cadrul acestor tipuri de platforme de crowdfunding, cei care investesc sume de bani pentru compania solicitantă pot primi în schimb unele produse sau servicii după o anumită perioada. 

Platformele P2P sau “peer-to-peer” sunt modalități rapide de obținere a unor capitaluri în afară împrumuturilor clasice de la instituțiile financiare. Astfel, persoanele care dispun de fonduri bănești suplimentare pot alege să acorde diverse împrumuturi altor persoane contra unor dobânzi ce pot fi mai mari față de păstrarea banilor într-un cont de economii sau depozit bancar, de exemplu. Este vorba deci despre o modalitate de investiții deoarece finanțatorul poate alege să retragă banii împrumutați plus dobânzile sau să reinvestească sumele în alte împrumuturi acordate.

În concluzie, dacă vrei să apelezi la crowdfunding ar trebui să acorzi o atenție deosebită platformei pe care vei lansa solicitarea ta de finanțare pentru proiectul avut în vedere. Alegerea platformei adecvate de crowdfunding este pasul esențial către succesul campaniei și, desigur, către transpunere în realitate a proiectului tău de business. 

Sursă foto: Pixabay.com

Data articol: 18 august 2022
Antreprenor, Co-owner NextUp

Vreau demo

Vreau demo gratuit

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.