Analiza SWOT – strategia care iti pune business-ul in miscare!
Daca nu ai auzit pana acum despre analiza SWOT, este foarte posibil sa fii nou in lumea afacerilor sau, pur si simplu, nu te-ai gandit sa faci un research despre strategiile care iti pot ajuta business-ul. Oricare ar fi situatia in care te afli, acum este momentul sa iei in considerare toate metodele prin care afacerea ta poate creste, deoarece competitia devine din ce in ce mai mare. De aceea, articolul de mai jos vine in ajutorul tau cu informatii si sfaturi valoroase.
Continut
Analiza SWOT – ce inseamna?
Matricea SWOT este o analiza amanuntita asupra punctelor forte, punctelor slabe, oportunitatilor si amenintarilor unei companii. Reprezinta o formulare stiintifica a procesului prin care se ia o decizie importanta pentru binele si succesul afacerii. Majoritatea persoanelor folosesc SWOT fara sa stie, chiar si in viata de zi cu zi.
Aceasta metoda a fost creata in anii 1960 de Albert Humphrey de la Institutul de Cercetare Stanford, in timpul unui studiu efectuat pentru a identifica de ce planificarea corporativa a esuat constant. De la crearea sa, analiza SWOT a devenit una dintre cele mai utile instrumente pentru antreprenorii care isi doresc sa porneasca si sa isi dezvolte companiile.
Ce inseamna SWOT?
SWOT vine de la – strengths, weaknesses, opportunities and threats, adica puncte forte/tari, puncte slabe, oportunitati si amenintari.
Obiectivul principal al unei analize SWOT pentru o firma este acela de a ajuta in constientizarea deplina a tuturor factorilor implicati in luarea unor decizii de afaceri. Este indicat sa iei in calcul o astfel de strategie inainte de a face orice actiune in numele companiei, indiferent ca este vorba despre explorarea unor noi initiative, modificarea unor planuri, refacerea politicilor interne sau orice altceva.
Antreprenorii trebuie sa inteleaga faptul ca analiza SWOT pentru o firma este mai mult decat necesara. Ea te poate ajuta pe tine si pe intreaga echipa sa descoperiti strategii noi sau recomandari si sa intelegeti cum puteti valorifica punctele forte si oportunitatile pentru a depasi punctele slabe si amenintarile. Daca iti doresti sa conduci un business de succes, trebuie sa analizezi in mod constant fiecare proces, pentru a te asigura ca operezi cat mai eficient posibil. Astfel, poti identifica din timp provocarile, poti dezvolta metode prin care sa le depasesti si sa determini, in acelasi timp, noi piste catre succes.
Antreprenorii stiu cat de greu este sa planifici cu exactitate viitorul unui start-up, daca nu chiar imposibil, pentru ca este nevoie de o evaluare realizata din toate unghiurile. Tocmai acest lucru il face un SWOT, in doar patru pasi simpli pe care oricine ii poate intelege, chiar si cei la inceput de drum.
Caracteristicile unei analize SWOT
O astfel de analiza are ca punct de plecare patru elemente, permitand companiilor sa identifice lucrurile care pot influenta intr-un mod pozitiv sau negativ o actiune, o strategie sau o initiativa. Atunci cand cunosti aceste elemente atat pozitive, cat si negative, iti poti ajuta afacerea sa se dezvolte cat mai eficient.
Cand analiza SWOT este elaborata, antreprenorii obisnuiesc sa formeze un tabel impartit in patru coloane, pentru a enumera fiecare element si pentru a le compara la final. Punctele tari (S) si punctele slabe sunt (W) sunt considerati factori interni, adica lucruri care tin in totalitate de compania ta, precum resursele si experienta.
Iata cativa factori interni care pot determina punctele slabe si punctele forte:
- resursele umane (angajati, public tinta, voluntari);
- resursele financiare (oportunitati de invetitie, finantare, surse de venit);
- drepturi de autor si brevete;
- resurse fizice (facilitati, locatie);
De asemenea, fiecare companie este influentata si de factori externi, fie ei o oportunitate (O) sau o amenintare (T). Acestia se incadreaza in lucrurile pe care antreprenorii sau afacerea nu le pot controla.
Iata cativa factori externi care pot determina oportunitatile si amenintarile:
- relatiile cu partenerii;
- relatiile cu furnizorii;
- tendintele pietei;
- tendintele economice;
- finantarile externe;
- reglementarile legislative;
Dupa ce ai pus la liniuta toate aceste lucruri este necesar ca tu si echipa ta sa veniti cu cat mai multe idei, recomandari si strategii bazate pe rezultatele obtinute. Specialistii considera faptul ca aceste strategii ar trebui sa se concentreze pe valorificarea punctelor forte si a oportunitatilor pentru a depasi punctele slabe si amenintarile.
De asemenea, odata ce riscurile au fost indentificate, poti decide daca este mai potrivit sa elimini punctele slabe interne prin alocarea unor resurse in vederea remedierii problemelor sau poti incerca sa minimizezi amenintarea externa.
Analiza SWOT – exemple si modele
Pentru o mai buna intelegere este necesar un exemplu de analiza SWOT, pentru a o putea pune in aplicare pe modelul afacerii tale. Asadar, pentru un antreprenor care conduce o firma de constructii si isi doreste extinderea ei pentru a include servicii de mediere a litigiilor, o analiza SWOT poate arata asa:
PUNCTE FORTE |
PUNCTE SLABE |
|
|
OPORTUNITATI |
AMENINTARI |
|
|
In aceasta situatie, o strategie poate consta in acordarea unor cursuri de mediere pentru angajati. Astfel, sunt eliminate punctele slabe ale analizei SWOT. De asemenea, evidentierea experientei firmei in domeniul constructiilor pentru a multumi piata este un alt pas important.
Asadar, punctele tari ale analizei SWOT trebuie sa intruneasca avantajele pe care le are compania ta, beneficiile oferite, ce calitati are fata de alte firme, cu ce este produsul mai bun decat altele si alte avantaje de acest fel.
Punctele slabe ale analizei SWOT trebuie sa mentioneze ce poate dauna companiei tale din interior. Aici poate fi vorba despre angajati nepregatiti intr-un anumit domeniu, salarii mai mici decat la competitori, munca repetitiva si consumatoare de timp pe care personalul trebuie sa o faca si multe altele.
Oportunitatile analizei SWOT sunt acele conditii potentiale care vin in avantajul business-ului tau. Aici poate intra analiza pietei si a competitorilor, cererea pentru un produs sau atragerea unor investitii. Totul depinde de specificul afacerii tale. O oportunitate excelenta poate fi utilizarea unui soft ERP, iar odata pusa in practica ea va deveni automat un punct forte al companiei.
Amenintarile analizei SWOT reprezinta acele conditii care pot fi in dezavantajul business-ului tau si care iti pot impacta intr-un mod negativ dezvoltarea. De exemplu, trendurile, nevoile oamenilor sau politica.
Analiza SWOT a unei firme – de ce trebuie realizata?
Analiza SWOT este folosita pentru a evalua pozitia competitiva a unei companii, dar si pentru a gasi metode de dezvoltare strategica a acesteia. Ea evalueaza factorii interi si externi, dar si potentialul actual si viitor de a scala si a duce afacerea catre succes.
SWOT este conceputa pentru a facilita o privire realista asupra business-ului, bazata pe date concrete si pe fapte. De aceea, trebuie ca antreprenorii sa fie complet sinceri atunci cand pun in aplicare aceasta analiza, pentru a ajuta afacerea. De asemenea, companiile ar trebui sa foloseasca analiza ca pe un ghid si nu ca pe o reteta, deoarece, fiecare afacere are specificul ei si functioneaza diferit. Aceasta analiza este o tehnica de evaluare nu numai a performantei unui business, dar si a concurentei. Mai mult decat atat, ea se poate referi si la o divizie, o linie de produse sau o alta parte a afacerii.
Folosind date atat interne, cat si externe si analizandu-le, tehnica poate ghida afacerea catre strategii bune, cu mari sanse de reusita si o va indeparta de cele in care este probabil sa ai mai putin succes.
Cum se face o analiza SWOT buna?
Crearea unei analize SWOT presupune identificarea si analizarea punctelor tari, punctelor slabe, oportunitatilor si amenintarilor unei afaceri. Pentru a te bucura de o tehnica buna, incearca sa creezi intai de toate o lista cu intrebari la care sa raspunzi pentru fiecare dintre categoriile de mai sus. Ele vor servi drept un ghid pentru tine si echipa ta.
Cand este necesara o strategie SWOT?
O astfel de analiza este binevenita atunci cand trebuie sa adopti o pozitie ca si companie sau sa faci orice fel de actiune. Este mult mai bine sa nu iei decizii fara a analiza cu exactitate fiecare posibilitate. De asemenea este indicat sa efectuezi o astfel de matrice si pentru a ramane la curent cu statusul actual al afacerii tale. In acest fel poti imbunatati operatiunile si strategiile dupa cum este necesar. Analiza iti poate arata domeniile cheie in care business-ul tau functioneaza, dar si cele in care nu are un succes prea mare si are nevoie de ajustare.
Nu trebuie sa faci greseala sa astepti ca afacerea ta se va indrepta de la sine sau ca va veni momentul in care vei intelege strategiile bune de pus in aplicare. Un business se dezvolta atunci cand poti vedea intreaga imagine a sa. De acolo, ai posibilitatea sa descoperi modalitati infinite de imbunatatire sau eliminare a punctelor slabe si de valorificare a celor forte.
Atunci cand urmeaza sa pui in aplicare analiza SWOT ia in considerare si ideile celorlalti. Este indicat sa incluzi si alti membri ai echipei tale in acest proces, pentru ca fiecare idee este bine venita. Cunostintele colective iti vor permite sa ai o viziune obiectiva si sa analizezi intr-un mod cat mai adecvat afacerea din toate punctele de vedere.
Unul dintre principalele puncte slabe ale companiilor, mai ales de cand digitalizarea a devenit o normalitate il reprezinta lipsa de timp a angajatilor si munca repetitiva pe care acestia o fac. Din fericire exista solutii care iti vor ajuta echipa, dar si pe tine sa va concentrati pe lucrurile cu adevarat importante pentru voi. Aici intervine un soft inteligent, care te iti va oferi ocazia sa gestionezi eficient activitatea companiei tale.
De exemplu, iti va fi mult mai usor sa efectuezi o analiza SWOT atunci cand ai toate datele la indemana si intelegi exact punctul in care business-ul tau se afla. Cu un sistem ERP practic si intuitiv ai predictibilitate, siguranta si control, chiar daca nu esti la birou. Poti beneficia de:
- Gestiune de stocuri si servicii;
- Contabilitate;
- Plan de productie;
- eCommerce;
- Distributie;
- Contracte;
- Analiza financiara;
- Dashboard rapoarte management;
- Aplicatie mobila;
Acestea sunt doar cateva avantaje pe care un astfel de soft inteligent ti le poate pune la dispozitie. Ca antreprenor, vei avea acces in timp real la toate datele financiare si te vei bucura de o viziune clara asupra business-ului tau, ceea ce inseamna control total si vizibilitate pe termen lung. Astfel, poti preveni pierderile si ai siguranta ca afacerea functioneaza. Mai mult decat atat, devii un antreprenor mult mai liber, iar angajatii devin din ce in ce mai productivi pentru ca nu se mai ocupa de o munca repetitia care consuma atat de mult timp si bani.
Asadar, acum stii ce este analiza SWOT. Ia in considerare informatiile si sfaturile de mai sus si nu ezita sa o pui in aplicare si pentru afacerea ta. De asemenea, nu uita de metodele prin care poti imbunatati punctele forte ale companiei si foloseste-te de toate resursele necesare pentru a o face!