/>
Vreau demo

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.

"*" indicates required fields

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

"*" indicates required fields

Max. file size: 1 GB.
Max. file size: 1 GB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Cere oferta

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Prin completarea formularului, iti dai acordul sa fii contactat de un consultant NextUp.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Acoperirea pierderii contabile – când se face și cum se realizează

NextUp » Articole despre sisteme si software pentru antreprenori » Acoperirea pierderii contabile – când se face și cum se realizează

Deși scopul oricărui business este acela de a genera profit, există și momente în care o afacere poate înregistra pierderi. Acest lucru se întâmplă adesea chiar în perioada de început, atunci când cheltuielile sunt mai mari decât încasările, deoarece lansarea presupune diverse costuri: plata salariilor, chirii, investiții în echipamente etc. Pierderile pot apărea, de asemenea, și pe parcurs. Pentru a afla cum se acoperă pierderea contabilă și când este momentul să implementezi acest pas, citește articolul de mai jos.

Continut

Acoperirea pierderii contabile – ce este pierderea contabilă, profitul nerepartizat, pierderea neacoperită etc.

În termeni de contabilitate, se poate vorbi despre pierdere contabilă curentă și despre pierdere reportată. Prima se referă la pierderea relevată de exercițiul contabil curent. În balanța contabilă vei putea observa soldul debitor din contul 121, ce va arăta pierderea înregistrată în anul curent și până la data realizării balanței în cauză. În cadrul contului 171, soldul debitor va reda pierderile contabile aferente exercițiilor financiare anterioare. Acest cont bifuncțional va înregistra pierderea realizată în exercițiul financiar, dar și profiturile contabile realizate în perioadele precedente anului, ce sunt transferate asupra rezultatului reportat, la începutul exercițiului financiar. Profitul nerepartizat va fi relevat de soldul creditor al contului, pe când pierderea neacoperită se regăsește în soldul debitor. Cu ajutorul unui sistem ERP bine pus la punct, vei putea avea acces la toate aceste informații, într-o platformă ușor de folosit. 

Pierderea contabilă este diferită de pierderea fiscală, care poate apărea după depunerea declarațiilor de impozit pe profit, adică declarația 101. Aceasta va fi influențată de factori precum veniturile neimpozabile și de cheltuielile nedeductibile.

Ca antreprenor, tu sau contabilul tău puteți reporta pierderea contabilă în mod nelimitat. Cu toate acestea, trebuie să iei în calcul dacă poți continua activitatea de lucru în cazul în care înregistrezi pierderi succesive. O afacere viabilă nu poate supraviețui în cazul pierderilor continue, mai puțin în perioadele de investiție, când cheltuielile sunt mai ridicate. 

Acoperirea pierderii contabile – când se face și cum se realizează

Este de reținut faptul că este obligatoriu să acoperi pierderea contabilă înregistrată de firma ta, dacă ai realizat profit în cadrul exercițiilor financiare anterioare. În cazul în care nu dispui de profit nerepartizat din anii precedenți, atunci pierderea poate fi acoperită utilizând profitul primului exercițiu în care reușești să generezi profit.

Conform Ordinului nr. 1802/2014, vei putea acoperi pierderea contabilă reportată în următoarele feluri:

Dat fiind faptul că nu există directive legislative specifice, adunarea generală a acționarilor, asociaților sau consiliului de administrație sunt entitățile care decid ordinea surselor din care se va acoperi pierderea contabilă. Hotărârea va cuprinde mai multe informații, precum numele participanților, calitatea lor, datele de identificare, precum și sumele care urmează să fie repartizate și, nu în ultimul rând, ordinea acoperirii pierderilor. De asemenea, situația financiară anuală va cuprinde și raportul realizat de administrator în care, pe lângă alte informații, va preciza și propunerea de distribuire a dividendelor sau de acoperire a pierderii contabile.

Trebuie să știi că, în privința acoperirii pierderii contabile, nu există o limită de timp, spre deosebire de cea fiscală, care presupune recuperarea în următorii 7 ani consecutivi din profituri impozabile obținute în această perioadă. Un alt detaliu important este acela că pierderile se recuperează în ordinea în care au fost înregistrate, odată cu fiecare termen de plată a impozitului pe profit.

În concluzie, este important de reținut că ai obligativitatea acoperirii pierderii contabile înregistrate de compania ta, dacă există profit nerepartizat realizat în exercițiile financiare anterioare. Dacă acesta nu există, va trebui să acoperi pierderea în cadrul primului exercițiu financiar în care înregistrezi profit. Odată cu automatizarea activităților financiare, vei putea urmări cu ușurință toate aceste date privitoare la firma ta!

Sursa foto: Unsplash.com

Data articol: 10 octombrie 2022

Vreau demo

Vreau demo gratuit

"*" indicates required fields

* campuri obligatorii
Bifeaza doar daca esti student
This field is for validation purposes and should be left unchanged.