5 KPI importanți pentru a monitoriza succesul afacerii tale
Există literalmente sute de KPI sau indicatori cheie de performanță, pe care antreprenorii din diverse industrii îi folosesc pentru a măsura performanța business-ului. Îi folosește cineva pe toți? În niciun caz!
Indicatorii de performanță pe care îi alege o companie sunt la fel de unici ca și afacerea în sine. Decizia depinde de industrie, mărimea firmei, obiectivele de afaceri, datele disponibile și multe altele. Cel mai important este să alegi acei KPI potriviți care contează de fapt pentru afacerea ta.
Ce înseamnă KPI
KPI reprezintă acei parametri de business care răspund unor întrebări legate de situația companiei. Măsurarea indicatorilor de performanță permite o definire obiectivă a succesului. Unde se situează compania în momentul de față? Unde vrei să ajungă? Cum faci ca obiectivele să se întâmple? Cum știm dacă ne descurcăm suficient de bine sau trebuie să facem mai mult? Cum știm dacă ne îndeplinim obiectivele?
Fără măsurători, fiecare companie ar avea propria interpretare și ar putea să-și justifice eficacitatea, chiar și atunci când lucrurile nu merg bine. Toată lumea din companie poate fi de acord că „a fi lider pe piață” poate fi scopul principal, dar diferă cu privire la ceea ce reprezintă exact succesul.
Măsurătorile prin intermediul unor KPI bine definiți clarifică așteptările pentru fiecare firmă despre ceea ce reprezintă succesul. Indicatorii de performanță stabilesc decizia companiei cu privire la cea mai bună modalitate de a măsura eficacitatea.
Importanța indicatorilor de performanță: DE CE ai nevoie de KPI
Când totul este o prioritate într-o companie, nimic nu este în realitate o prioritate. Indicatorii de performanță ai unei afaceri, cunoscuți sub denumirea de KPI (Key Performance Indicator) ghidează prioritizarea resurselor. Nu vei ști niciodată dacă afacerea ta este prosperă sau nu, sau dacă se îndreaptă în direcția corectă, decât dacă măsori eficacitatea strategiilor pe care le implementezi.
Exista multe tipuri de indicatori de performanță. Aceștia pot fi calitativi, cantitativi, predictivi sau bazați pe date din trecut. De asemenea, în funcție de tipul operațiunilor pe care vrei să le urmărești, indicatorii pot fi clasificați în:
- Indicatori economico – financiari
- Indicatori de contabilitate
- Indicatori de resurse umane
- Indicatori de vânzări
- Indicatori de logistică
- Indicatori de producție
- Indicatori de marketing
- Indicatori pentru satisfacția clienților
- Indicatori pentru management
Când ai o firmă, indiferent de dimensiunea sau domeniul de activitate, e important să urmărești cum funcționează, ținând cont de acei KPI care ți se potrivesc, deoarece te va ajuta să rămâi informat cu privire la următorul pas pe care ar trebui să-l faci pentru a te asigura că afacerea ta nu numai că supraviețuiește, ci și prosperă.
Acești KPI îți permit să iei măsurile necesare dezvăluindu-ți zonele unde ar trebuie să faci schimbări:
- Evaluezi satisfacția clienților
- Determini punctele forte și punctele slabe ale organizației
- Identifici zonele de îmbunătățire ale organizației
- Evaluezi succesul sau eficacitatea strategiei pe baza acestor valori cheie
- Afli dacă ești pe drumul cel bun când vine vorba de atingerea obiectivelor companiei
Tocmai de aceea, mulți manageri de business folosesc sisteme software de management al afacerilor care includ dashboarduri de monitorizare a indicatorilor de performanță pentru a avea o imagine de ansamblu asupra productivității din companie. Prin intermediul acestor măsurători, antreprenorii pot evalua performanța afacerii pe termen mediu și lung.
KPI importanți pentru monitorizarea afacerii
Indicatorii de performanță te ajută, așa cum le spune și denumirea, să măsori performanța obiectivelor setate, atât la nivel de afacere, cât și la nivel de departament. Scopul acestor KPI este să monitorizezi progresul înregistrat de-a lungul timpului și să facilitezi luarea unor decizii eficiente pentru dezvoltarea firmei.
Astfel, un KPI setat corect îți arată dacă direcția în care se îndreaptă afacerea ta este cea potrivită. Iată unii dintre cei mai importanți KPI pentru monitorizarea afacerii tale:
1. Productivitatea muncii
Obiectivul oricărei companii este de a fi cât mai productivă posibil. Antreprenorii caută întotdeauna să își maximizeze resursele disponibile pentru a crește productivitatea și minimiza costurile. Productivitatea se referă la rezultatul resurselor investite versus input. Poți măsura acest lucru determinând venitul per angajat. Raportul dintre venituri per angajați și salariul mediu al angajaților îți va oferi raportul de productivitate pentru compania ta. Acest lucru se poate realiza prin identificarea numărului de proiecte care au fost realizate și profitul obținut.
2. Eficiența costurilor
Indicele de performanță a costurilor este un KPI important pentru o firmă. Bugetarea și controlul costurilor sunt abilități esențiale pentru managerii care gestionează mai multe resurse și proiecte. Acestea ajută la alinierea obiectivelor programului cu fondurile disponibile, monitorizează cheltuielile și performanța fiecărui proiect și identifică și atenuează orice riscuri sau probleme care pot afecta rezultatele. Acest KPI te ajută să îmbunătățești capacitatea de a menține finanțele sub control.
3. Satisfacția clienților
Pentru că unul dintre obiectivele principale ale oricărei companii este să se asigure că își servește clienții în cel mai bun mod, un KPI important este și satisfacția clienților. Poți determina dacă clienții sunt mulțumiți prin intermediul sondajelor de opinie.
Cu acest KPI, vei identifica dacă firma ta este capabilă să satisfacă așteptările clienților și dacă aceștia vor rămâne clienți fideli. Îți oferă o perspectivă asupra a ceea ce mai trebuie să îmbunătățești, astfel încât să îți poți îmbunătăți produsele și serviciile.
4. Monitorizarea progresului
Monitorizarea obiectivelor ar trebui să fie, în majoritatea cazurilor făcută cu regularitate, dar trebuie să știm ce perioade vom evalua în rapoartele finale. Respectarea obiectivelor ajută o companie să determine dacă proiectele pe care le derulează și angajații săi performează. Monitorizând progresului și analizând rapoartele financiare, îți va fi mai ușor să reevaluezi strategiile pe care le-ai implementat.
5. Rentabilitatea investiției (ROI)
Acest KPI măsoară rentabilitatea fiecărui ban pe care l-ai investit. Beneficiile includ economii de costuri și profit. Rentabilitatea investiției măsoară câștigurile sau pierderile în comparație cu investiția inițială. În comparație cu investiția inițială, un ROI pozitiv înseamnă profituri, iar un ROI negativ înseamnă pierderi.
Atunci când setezi orice fel de KPI, asigură-te că sunt relevanți pentru afacerea ta și că joacă un rol esențial în succesul general al firmei. Indicatorii cheie de performanță se pot modifica în funcție de obiectivele și provocările de business.
Odată ce decizi cu privire la valorile KPI relevante, pe care vrei să le urmărești în mod consecvent, vei dori să investești într-un soft ERP performant de raportare și analiză dinamică și în timp real al datelor, așa cum este cel dezvoltat de echipa NextUp, astfel încât să ai acces direct la informațiile care contează pentru tine, pentru a te concentra pe activitățile care te ajută să crești afacerea pe care o conduci.